fbpx Mrs e-commerce ...

3 belangrijkste social media ontwikkelingen in 2020

AAfgelopen week heb ik mij drie dagen ondergedompeld in de nieuwste ontwikkelingen op social media gebied tijdens de Social media marketing world summit in San Diego. In dit blog vertel ik je de drie belangrijkste ontwikkelingen op social media gebied in 2020.

1. Het gaat niet om jou

Waar we de afgelopen jaren alleen maar aan het zenden zijn geweest op social media gebied, is er een megaverschuiving gaande in de markt. In plaats van dat je de hele dag informatie deelt waarvan jij wilt dat je volger het leest, zul je je nu toch echt af moeten vragen wat jouw volger wilt zien. Dus plaats jij nu de hele dag jouw aanbod en reageert daar eigenlijk niemand meer op, dan is daar je bewijs dat je het toch eens anders moet gaan doen.

Het algoritme krijgt continu de schuld van onze slecht presterende posts, maar heb je je wel eens afgevraagd dat het misschien ligt aan wat jij plaatst?

Dit jaar is dus het moment om het anders te doen! Dus ga delen, ga inspireren, ga informeren en deel de informatie waar jouw doelgroep op zit te wachten. Als je eenmaal een band met ze hebt en ze zien je, dan komen ze toch wel bij je terug om je product te kopen.

Betekend dit dat je je producten niet meer mag delen? Nee, maar hou op met die post waarbij je alleen maar verteld over wat het is en wat het kost. Ga er wat over vertellen!! Who cares dat dat blouse je €29,95 kost? Lekker boeiend, iedereen scrolt er overheen. Vertel wat de voordelen zijn van het blouseje en hoe je deze kunt combineren!! Dan zul je zien dat het algoritme helemaal niet zo kut is…..

social media ontwikkelingen 2020

2. video video video video video video video

In 2009 waren de meest gedownloade apps video gerelateerd en dit wordt alleen maar meer. Dus hoe kan het dat webshops zich toch altijd maar achter die producten blijven verschuilen? Instagram stories, IG TV, Lives, Youtube, Tik tok, Pinterest video….. Waarom denk je dat al deze platforms mazaaaaaal aan de video’s gaan?

En hoe kan het dan dat jij alleen maar voorbij komt met je foto’s? Ik wil niet zeggen dat je direct een YouTube kanaal hoeft te starten of gekke dansjes moet doen op Tik Tok, maar begin dan klein.

Ik plaatste van de week een poll op mijn Instagram stories waarbij ik eigenlijk al aangaf dat video hetgeen is, waar jij je klant mee kunt bereiken, maar toen ik vroeg wie wat ging doen met Instagram stories zei de helft dat ze dat niet gingen doen. Maar waarom niet?

De voordelen van Instagram stories zijn:

  • de video’s duren maat 15 seconden
  • je hoeft niet zelf op beeld
  • een boomerang is ook oke dus een speech is niet nodig
  • ze verdwijnen na 24 uur

Instagram stories is de perfecte manier om te beginnen met video’s, fouten te maken die niemand erg vind en het gewoon te doen! Dus waar wacht je nog op, neem vandaag nog jouw eerste Instagram story op! (en denk nog even terug aan punt 1)

 

3. testen testen testen testen testen

JUP, je moet gaan testen. Ik roep al vaker dat je geen webshop kunt runnen zonder te weten wat je cijfers zijn, maar dit geld ook op social media! Even terugkomend op dat we echt alles en iedereen de schuld geven van de tegenvallende prestaties op social media, maar weet jij welke berichten het wel goed doen?

Daarom is testen zo belangrijk, wat vind jouw klant nou wel leuk om te zien? Wanneer je dat weet kun je daar nog meer mee doen en je bereik vergroten. Als je alleen maar berichten blijft plaatsen dan is het niet zo gek dat alles steeds minder wordt en kut is.

Weet wat je doet en je zult zien dat je veel sneller een band op bouwt met je volger. Zodra je die opgebouwd hebt, zul je  zien dat jouw volger een klant wordt.. Alleen zo lang jij je aanbod bij iedereen wilt opdringen, dan zul je geen langdurige verkopen uit social media halen.

Wil je meer weten over  de trends op social media gebied in 2020? Op zaterdag 14 maart geef ik samen met Francina van der Berg om 10:00 uur een gratis webinar over alle belangrijke ontwikkelingen die we hebben opgedaan tijdens SMMW. Aanmelden kan via door hier te klikken.

 

social media ontwikkelingen 2020

meer blog berichten