fbpx Mrs e-commerce ...

4 tips om het vertrouwen te winnen van je buitenlandse klant

Een webshop starten in het buitenland. Een ontzettend grote – en vooral spannende – stap als ondernemer! Andere landen hebben andere ingewikkelde regels – alsof we er hier nog niet genoeg hebben. Maar één ding is in ieder land hetzelfde namelijk, het klantvertrouwen. Iedereen die online een aankoop doet moet de drempel over om hun aankoop af te ronden. Want heb jij als verkoper je zaakjes wel op orde? En hoe laat jij dit zien? Ik geef je 4 tips om vol zelfvertrouwen aan deze reis te beginnen. 

 

  • Zorg voor een correcte vertaling van je juridische documenten

Als internetverkoper heb jij vast de juiste juridische documenten op jouw website staan. Wanneer jouw bedrijf gevestigd is in Nederland, dien je je aan de Nederlandse consumentenwetgeving te houden. Je kunt dus – ook wanneer je in het buitenland verkoopt – je Nederlandse algemene voorwaarden, retourprocedure en privacy beleid aanhouden. Maar zorg er wel voor dat deze goed worden vertaald. Laat dit bijvoorbeeld doen door een vertaalbureau die gespecialiseerd is in de taal van jouw webwinkel. Wanneer een klant bijvoorbeeld niet in zijn taal kan lezen hoe hij zijn pakketje retour moet sturen, ben je hem al snel kwijt! 

 

  • Verzamel en toon reviews in de taal van je klant

Wist je dat uit onderzoek is gebleken dat 71% van de consumenten vaak of altijd klantreviews leest voor een aankoop? En dat 82% van de consumenten liever een product koopt met een groter aantal beoordelingen en een slechtere sterrenrating dan een product met een 5 sterren en minder reviews?
Aan jou de schone taak om reviews te verzamelen en hiermee de twijfelende klant over de streep te trekken. Je internationale klant wil natuurlijk het liefst de reviews van landgenoten lezen. Dit kun je realiseren door een reviewpartij te kiezen waar je meertalige reviews kunt ontvangen. 

 

  • Geschilbemiddeling 

In een ideale wereld zijn je klanten altijd tevreden en hebben ze nooit een klacht. Helaas is dit bij geen enkele verkoper de realiteit. Iedere heeft wel eens een ontevreden klant (en waarschijnlijk niet altijd even terecht). Meestal kom je er als verkoper wel met de klant uit, maar in sommige gevallen worden jullie het misschien niet met elkaar eens. Dan is het fijn wanneer je kunt terugvallen op een geschillencommissie. Een geschillencommissie is een onafhankelijke, juridische partij, die een bindende uitspraak kan doen bij een geschil. Dit brengt meerdere voordelen met zich mee. Namelijk, dat je de klacht uit handen kan geven wanneer je er niet uit komt met de klant, en dat de klant weet dat ze bij een geschil bij een onafhankelijke partij kunnen aankloppen. 

 

  • Sluit je aan bij een internationaal keurmerk

Als je een Nederlandse webwinkel hebt, heb je misschien wel een keurmerk, of er wel eens van gehoord. Wanneer je je aansluit bij een keurmerk wordt je webwinkel gekeurd en wordt er gekeken of jouw webwinkel voldoet aan de consumentenwetgeving. Ook zijn de meeste keurmerken aangesloten bij een geschillencommissie, waarover ik je in de vorige alinea al heb verteld. Je kunt je dus vast wel voorstellen dat dit voor de klant vertrouwen uitstraalt en zij sneller geneigd zijn om een aankoop af te ronden bij een webwinkel mét keurmerk, dan een webwinkel zonder keurmerk. Wanneer je ook in het buitenland verkoopt is het dus verstandig om je aan te sluiten bij een keurmerk die ook internationale functies aanbiedt. 

De internationale mogelijkheden van WebwinkelKeur 

Het is verstandig om je aan te sluiten bij een keurmerk als je in Nederland online producten of diensten verkoopt. Wanneer je ook in het buitenland verkoopt kun je je het beste aanmelden bij een Nederlands keurmerk met internationale mogelijkheden. Bij WebwinkelKeur zijn er al meer dan 9000 webwinkels die je voor zijn gegaan, waarvan er 622 het internationale PRO pakket gebruiken. Voor meer informatie over WebwinkelKeur haar pro pakket en de kosten neem dan hier een kijkje! https://www.webwinkelkeur.nl/pakketten/

Geschreven door Lana Gerritsen van Webwinkel Keurmerk

meer blog berichten