fbpx

Houd je conversie hoog met deze tips over verzending, levering en retourneren

Ik geef je een stel tips over hoe jij je conversie hoog houdt door middel van een aantal toevoegingen aan je webshop. Klanten kunnen door bijvoorbeeld hoge verzendkosten afhaken, terwijl ze een volle winkelmand hebben, wat resulteert in een gemiste conversie. Dit en meer lees je in dit blog.

Verzending

Een optie met verschillende verzendmethodes is belangrijk om toe te passen bij je check-out, omdat veel mensen (1 op de 5 Europeanen) het winkelmandje verlaat op het moment dat de gewenste methode er niet tussenstaat. De wensen qua bezorgmethodes verschilt per productcategorie, maar de meest gekozen methodes voor alle categorieën zijn standaard levering aan huis, same day delivery en next day delivery.
Het is slim om niet te hoge verzendkosten toe te passen, ook dit schrikt mensen af. Je kunt overwegen om de verzendkosten volledig gratis te maken of juist boven een bepaald bedrag. Maar liefst 60% van de Nederlanders voegt een extra product toe aan hun winkelmandje om gratis verzending te bereiken. Zorg ervoor dat de informatie rondom verzendkosten altijd op al je product pagina’s te zien is, zo staan mensen bij de check-out niet voor verrassingen.

Levering

Op het moment dat er standaard levering aan huis is geselecteerd, verwachten Nederlandse consumenten een levertijd van gemiddeld 4,2 dagen. Ook is de optie om zelf te bepalen hoe laat het pakketje komt het meest relevant in alle landen, dus ook zeker een aanrader om die optie bij jouw webshop toe te passen voor meer conversie.
Het aanbieden van meerdere vervoerders is nuttig, zodat je voor elke bestelling de meest geschikte methode kunt gebruiken en mensen de optie geeft om voor hun wenselijke vervoeder te kiezen. Het kan voorkomen dat je klanten slechte ervaringen hebben gehad met een bepaalde vervoersdienst en daardoor minder snel geneigd zijn om hun bestelling af te ronden.

Retour

Waar willen klanten vooral over geïnformeerd worden als het gaat om retourneren? Ten eerste de kosten. Om een winstgevend retourbeleid te creëren, kun je ervoor kiezen om het retourneren gratis te maken voor je klanten. Dit zorgt bijna altijd voor een hoger aantal verkopen, maar dit kun je het beste zelf uittesten. Wat je ook kunt doen, is een kortingsbon aanbieden als je klanten een product willen retourneren. Waar klanten nog meer graag van op de hoogte zijn, is wat de retourtermijn is, hoe ze het product moeten retourneren, tot wanneer zij kunnen retourneren en wanneer zij de terugbetaling kunnen verwachten. Als je deze informatie vooraf duidelijk vermeld, voorkom je verwarring en frustratie bij klanten.

Zorg dat je verpakkingen hebt die kunnen worden gebruikt om te retourneren, zodat je tegelijkertijd ook zorgt voor het milieu en niet je klanten moet vragen om een eigen doos of verpakking te gebruiken. Maak het je klanten zo gemakkelijk mogelijk.

Nog een laatste tip: communicatie is key! Houdt klanten op de hoogte van de status van hun pakketje door bijvoorbeeld een track & trace code of een informatieve mail over de verzending en/of bezorging van het pakketje. Dit alles zorgt ervoor dat klanten sneller geneigd zijn om de volgende keer nog een aankoop bij jou te doen. Succes!

meer blog berichten

Adverteren op Facebook: do’s and dont’s

In de digitale wereld van tegenwoordig is adverteren een belangrijk onderdeel van elke succesvolle marketingstrategie. Facebook ads bieden bedrijven de mogelijkheid om een breed publiek