Als webshop eigenaar zijn er verschillende manieren waardoor je kunt groeien. Marketing kan je namelijk op veel manieren inzetten, offline denk je snel aan mond-tot-mondreclame of zichtbaar zijn door in verschillende winkels te liggen of op een markt te staan. Maar online wordt steeds populairder, want het online winkelen neemt steeds meer toe, dus je moet daar zeker te vinden zijn. Via Google shopping, Google ads, social media, een zoekmachine, noem het maar op. In dit artikel nemen we je mee hoe jouw webshop komt te staan bij Google Shopping.
Wat is Google shopping?
Als je producten op Google tegenkomt, dan zie je vaak producten staan boven de zoekresultaten of aan de zijkant. Dat is Google Shopping. Dat is eigenlijk onderdeel van het zoekmachine adverteren. Het wordt gebruikt voor het promoten en verkopen van producten. Twee platformen draaien dit, Google Merchant Center en Google Ads. Het zijn niet alleen tekst reclames meer, wat je eerder zag, maar het bestaat ook uit beschrijvingen, prijzen en foto’s. Het werkt dus door zoektermen in de te voeren op Google. Daarna toont Google een overzicht van de verschillende aanbieders met de producten. Je kunt zo, als consument, gemakkelijk prijzen van de verschillende webwinkels en websites met elkaar vergelijken. Belangrijk dus om als webshop hier tussen te staan met je producten!
Google Shopping Feed instellen
Als je start met Google Shopping, dan maak je een account aan op de Google Merchanter Center. Dit is een speciale tool waar je eenvoudig je feed kunt beheren. Google Shopping werkt niet op basis van zoekwoorden, maar op basis van en product feed. Een Google Shopping feed is een gestructureerde feed, waarbij je vooraf bepaalde data stuurt naar Google. Dit bestaat uit vereiste en aanbevolen kenmerken. Vereiste kenmerken zijn onder andere titel, ID, link, beschrijving, beschikbaarheid, prijs, categorie, merk en staat. Daardoor wordt er een feed gegenereerd.
Succes krijgen door Google Shopping
Je kunt succes krijgen met Google Shopping door verschillende aspecten. Je moet je product feed optimaliseren, dus zorgen dat je mooie foto’s toevoegt. Daarnaast moeten ook verschillende data en prijzen erop staan. De biedingen zijn erg belangrijk, die zijn afhankelijk van je conversatieratio, productprijs en winstmarge. Dus houdt die altijd in je achterhoofd. Je moet je feed blijven optimaliseren.
Voordelen van Google Shopping
Google shopping heeft veel voordelen. Voor de consument wordt het namelijk makkelijker om producten met elkaar te vergelijken. Het aankoopproces wordt hierdoor vereenvoudigd. Als je Google Shopping dus goed inzet, worden de producten van je webshop gelijk gezien in de klantreis van de consument op Google online shopping. Grote kans dat je dus meer aankopen krijgt. De kwaliteit leads die je webshop daardoor bezoekt, is al hoog, dus grote kans dat ze overgaan tot een aankoop. Een nadeel van Google Shopping is dat het veel werk kost, dus als je dit inzet, ga er dan gelijk goed mee aan de slag!
Wil je ook een mooie campagne laten draaien op Google Shopping en wil je dit goed aanpakken? Neem dan contact op met Mrs E-Commerce, wij hebben alle tools in handen om je webshop succesvol op Google Shopping te zetten.