Hoe maak je een marketingplan voor jouw webshop?

Marketing gaat kort samengevat over jouw doelgroep bereiken en zorgen dat zij jouw producten gaan kopen. Voordat je gaat beginnen met het verkopen van een product of dienst is het daarom erg handig om een marketingplan te maken. Dan kan je alvast plannen hoe jij bepaalde zaken gaat aanpakken, dat geeft meer overzicht. In dit blog helpen wij jou een handje bij het opstellen van jouw marketingplan!

Een aantal stappen

Een marketingplan bestaat uit een aantal onderdelen. Voor het opstellen van een marketingplan kun je het beste deze stappen volgen:

  • Maak een SWOT-analyse
  • Bepaal je marketingdoelen
  • Omschrijf je doelgroep
  • Creëer je merk
  • Kies je marketingmix
  • Stel je budget vast
  • Maak een planning

Als je deze lijst volgt heb je binnen 7 stappen een marketingplan opgesteld.

Maak een SWOT-analyse

Een SWOT-analyse is een interne- en externe analyse waarin je jouw sterktes (strengths) en zwaktes (weaknesses) tegenover de concurrentie onderzoekt. Vervolgens doe je overzoek naar jouw kansen (opportunities) en bedreigingen (threats) binnen de markt. Als je meer informatie nodig hebt over wat een SWOT-analyse precies is, kun je kijken naar ‘’Een SWOT-analyse maken in 5 stappen’’ op de website van de KvK.

https://www.kvk.nl/advies-en-informatie/marketing/swot-analyse-maken/

Bepaal je marketingdoelen

Hierin verwerk je wat je precies wilt gaan bereiken. Wanneer je dit duidelijk voor jezelf omschrijft kun je hier makkelijker op terugblikken. Goede doelstellingen zijn belangrijk, je kunt dan voor jezelf bijhouden of jouw webshop de juiste richting op gaat.

Omschrijf je doelgroep

Hoe beter jij weet wie precies jouw doelgroep is, hoe beter jij je marketing hierop kan afstellen. Het is belangrijk om zoveel mogelijk informatie van de doelgroep te verzamelen.

Creëer je merk

Bepaal hoe jij gezien wilt worden. Als je dit voor jezelf duidelijk hebt is het natuurlijk ook makkelijker om dit over te brengen op jouw klanten. Alles wat je doet moet 1 en hetzelfde ding uitstralen. Dat creëert vertrouwen en zorgt ervoor dat klanten zich met jou gaan binden.

Kies je marketingmix

Een marketingmix bestaat uit de middelen die je gebruikt om je marketingplan in te vullen. De marketingmix bestaat uit 4 P’s: product, prijs, plaats en promotie. Als je meer wilt lezen over de 4 P’s, kun je het blog ‘’HOE ZORG JE VOOR EEN SUCCESVOLLE PRODUCT LANCERING VOOR JOUW WEBSHOP?’’ lezen op de website www.hoestartikeenwebshop.nl.

Stel je budget vast

Maak jezelf duidelijk hoeveel geld je uit wilt of kunt geven aan jouw marketing. Vergeet niet dat marketing een erg belangrijke investering is.

Maak een planning

Tot slot maak je voor jezelf een planning waarin staat wanneer je welke acties uit gaat voeren. Vergeet niet mee te nemen wanneer je de behaalde resultaten gaat bekijken.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *