fbpx Mrs e-commerce ...

Hoe maak je gebruik van psychologische prijzen op je webshop?

Als webshop eigenaar zijn de prijzen van je producten een belangrijk punt. Je zult hier goed over na moeten denken. Je wilt namelijk een strategische prijs beredenering hebben voor je producten. Er zijn verschillende strategieën voor het bepalen van goede prijzen, maar in dit blog gaan wij het hebben over psychologische prijzen. Door psychologische prijzen kun je ervoor zorgen dat je omzet flink gaat stijgen. Lees dit blog verder voor meer informatie.

Wat zijn psychologische prijzen?

Het klinkt misschien als een rare term, maar heel veel bedrijven maken er gebruik van. Een psychologische prijs staat ook bekent als psychologische prijsstelling. Het zijn prijzen met een psychologische techniek erachter. Op die manier wordt een prijs zo aantrekkelijk mogelijk gepresenteerd. Hierdoor is de kans groot dat mensen jouw product en/of dienst sneller kopen. Je hebt verschillende soorten technieken en wij gaan het hieronder verder uitleggen.

1.Geen euroteken plaatsen (waar het mag)

Het is misschien een kleine toepassing, maar het heeft zeker effect. Door het euroteken zijn mensen geneigd om te denken aan hoeveel het gaat kosten en het triggert een ‘pijnlijk’ prijsgevoel. Een kleine aanpassing is om de eurotekens weg te laten. Zo zijn je kopers minder gefocust op hoeveel het hen gaat kosten. Daarnaast kun je het euroteken wel tonen bij het winkelmandje of de check-out pagina, want de consument moet natuurlijk wel zien dat het uit eindelijk om euro’s gaat.

Zo zie je een voorbeeld van de MediaMarkt

2. Prijzen afronden?

Als wij het hebben over lage prijzen zoals 10,- of 5,- is het handig om de prijzen af te ronden. De prijzen worden dan 9,99 en 4,99 en het ziet er meteen aantrekkelijk uit. De meeste mensen kijken alleen naar het eerste getal en niet naar het eind bedrag. Allen bij luxere producten kun je beter je prijs afronden. Het cijfer achter de komma verdwijnt en dit komt, omdat wij afgeronde prijzen associëren met goedkoop. Voor luxe producten wil je natuurlijk niet geassocieerd worden met goedkoop. Bij een dure aankoop van een jas, auto of een apparaat kun je beter de prijzen afronden.

Een voorbeeld van de mediamarkt

3. Maak je prijzen front kleiner

Mensen zijn vaak visueel ingesteld en ons brein heeft dat door. Je hersens creëren onbewust een connectie tussen formaten en grootte van de prijzen. Je helpt het brein om te focussen op de producten en niet op de prijs. Een kleine aanpassing met grote gevolgen.

Een voorbeeld van Wehkamp

4. Size matters

Hoe korter de prijs is, hoe minder spanning het kost voor je brein om het te verwerken. Het zijn allemaal psychologische technieken om het brein in de maling te nemen. Een paar voorbeelden wat wij precies bedoelen.
1.235,00 euro —> 1.235,-
1.235 euro —> 1235,-

De prijs klinkt korter en daardoor associeert het brein als goedkoop. Dit geldt ook als je wilt dat de prijs in waarde wilt verhogen. Je wilt bijvoorbeeld een win actie plannen met een tegoed bon van €1.000,- schrijft het dan zo uitgebreid mogelijk op om de waarde te verhogen.

5. Biedt termijnbetalingen aan

Onderneem je in diensten of duurdere producten is het handig om klanten in termijnen te laten betalen. Zo wordt het aantrekkelijk om het product en/of dienst te kopen, omdat de prijs per maand ‘’klein’’ is.

Een voorbeeld van MediaMarkt. Een totale prijs van 888,- maar met de termijnbetaling, maar ’18,86’ per maand.

6. Laat de afprijzing zien

Als je een prijs lager maakt in je webshop/website, laat dan de originele prijs zien. Het is een psychologische truc om je hersens te laten geloven dat je iets voor goedkoper koopt. En wij als mensen worden blij van dealtjes. Toon het wel duidelijk voor je klanten dat het gaat om een afprijzing.

Een voorbeeld van Coolblue

Dit zijn zes voorbeelden van psychologische afprijzingen en zeker het waard om het uit te proberen. Er zijn meerdere onderzoeken waarin de psychologische afprijzingen heeft geholpen om de omzet te verhogen en meer te verkopen. Als je dit goed aanpakt, kun je zeker de concurrentie voor zijn. Probeer de tips te implementeren en experimenteer wat voor jou webshop het beste werkt.

meer blog berichten