Hoe werk je als webshop samen met het algoritme van Facebook?

Samenwerken met het algoritme van Facebook, een paar jaar geleden was dat een stuk makkelijker. Deelde je toen een bericht op Facebook, dan zorgde dat meteen voor meer verkoop. Nu is dat een stuk lastiger. Dit wordt grotendeels veroorzaakt door het algoritme van Facebook. Verbinding en interactie is belangrijk en de berichten die daarop inspelen werken beter. Je moet dus steeds meer moeite doen om zichtbaar te worden in de massa.

Wat houdt het algoritme precies in?

Het algoritme bestaat uit een reeks acties die uiteindelijk bepaalt voor wie welk bericht relevant is en dus wie jouw berichten te zien krijgt. Als je een bericht deelt op Facebook ziet in eerste instantie maar een klein deel van je volgers het bericht. De mate van interactie die dan ontstaat (likes en comments) bepaalt hoe relevant en waardevol je bericht is en of je bericht bij een grotere groep terechtkomt. Is het je weleens opgevallen dat pagina’s met minder volgers gemiddeld een groter bereik hebben dan pagina’s met heel veel volgers. Dat komt dus door dit algoritme.

Wil je weten wie het kleine groepje volgers is dat jouw bericht als eerste te zien krijgt? Kijk dan naar de mensen die altijd als eerste je bericht liken of een reactie achterlaten.

Hoe zorgt interactie voor een groter bereik?

Interactie leidt er dus toe dat meer volgers je bericht zien. Denk hieraan bij het schrijven van de content die je deelt op Facebook. Probeer berichten te delen die voor interactie zorgen. Zo kun je in het bericht bijvoorbeeld een vraag stellen. Het liefst een vraag die de volger makkelijk en snel kan beantwoorden.

Je bereik zal nog groter worden omdat de vrienden van de volger zien dat hij of zij heeft gereageerd op jouw bericht. Niet alleen jouw volgers zullen dus het bericht zien. Omdat je de interactie aangaat met je volgers, gebeurt er nog iets interessants. Je volgers voelen zich betrokken bij jouw bedrijf en je bouwt zo een band op met hen. Vergeet dan ook niet te reageren op de reacties die je binnenkrijgt om de connectie te behouden.

Wat kan ik nog meer doen voor een groter bereik?

Er zijn nog andere dingen die je kunt doen om het bereik van jouw berichten te vergroten. Deel niet in elk bericht een link, pas op dat je niet alleen maar berichten deelt met als doel direct verkopen. Je volgers hebben dit door. Houd rekening met de tijden waarop jouw volgers actief zijn en laat je volgers zien wat er achter de schermen gebeurt. Blijf consistent in het bevorderen van verbinding. Ga de interactie aan en deel waardevolle en relevante informatie en blijf zo beter zichtbaar.

Ja, het blijft lastig om goed zichtbaar te zijn en te blijven, maar niet onmogelijk. Ook jij, als webshopeigenaar, kunt ervoor zorgen dat je berichten de aandacht krijgen die ze verdienen. Probeer en test en kom erachter wat het beste werkt voor jou.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *