fbpx Mrs e-commerce ...

Meer terugkerende klanten met relatiegeschenken

Als beginnende webshop kan het lastig zijn om überhaupt klanten te vinden, echter wanneer je eenmaal een aantal klanten hebt gehad is het ook lastig om ze te laten terugkeren. Een van de bekendste business principes is dat het vinden van nieuwe klanten veel duurder is dan het behouden van klanten. Een goede strategie voor het laten terugkeren van klanten is om ze te verwennen met een relatiegeschenk. Dit zijn kleine items die je kan laten bedrukken en met de zending mee kan sturen. Dit kan bijvoorbeeld een bedrukte pen of waterfles zijn. Je kan dan een actie maken waar bijvoorbeeld de eerste honderd klanten die bestellen een dopper mee krijgen gestuurd.

Hoe helpt een relatiegeschenk jou?

Je kan natuurlijk geen businessmodel bouwen met het gratis weggeven van kostbare items, daarom moet je goed nadenken over de waardepropositie. Hoewel een Dopper voordelig is om e laten bedrukken is het wel stuk duurder dan bijvoorbeeld een pen, maar wat is dan het nut van een waterfles laten bedrukken? Waterflessen worden ontzettend veel in het dagelijks leven gebruikt en mensen nemen ze overal mee naartoe. Dit zorgt ervoor dat de waterfles een klein billboard wordt, zodat mensen op allerlei plekken je bedrijf tegenkomen, en zo hopelijk een kijkje nemen. Ten opzichte van een pen heeft een waterfles veel grotere waarde als relatiegeschenk, omdat het veel zichtbaarder is en langer meegaat. Een pen heeft ook waarde, maar wordt vaak alleen door de ontvanger zelf gezien.

De psychologie van cadeaus

De reden waarom relatiegeschenken het zo goed doen is, omdat ze met een soort psychologisch contract te maken hebben. Dit zie je bijvoorbeeld terug in de supermarkt waar je soms gratis samples van een drankje kan proberen. Door het aannemen en opdrinken van het drankje voelen mensen zich schuldig en zijn ze eerder geneigd om het drankje te kopen, zodat de relatie weer in balans is. Door het geven van relatiegeschenken worden mensen eerder geprikkeld om terug te komen voor een bezoekje, uit dankbaarheid voor het geschenk dat je ze hebt gegeven. Zo kan je een robuuster klantenbestand opbouwen

meer blog berichten