Hoe stel je goede algemene voorwaarden op voor jouw webshop?

Uiteraard wil je als webshop de beste kwaliteit leveren, maar in werkelijkheid gaat er wel eens iets mis. Om jezelf in zulk soort gevallen te beschermen tegen aansprakelijkheid, is het van belang om een goede algemene voorwaarden op te stellen. Hoe doe je dat eigenlijk?

Wat zijn algemene voorwaarden?

Voor je moet weten hoe je algemene voorwaarden op kunt stellen, moet je weten wat algemene voorwaarden precies zijn. Algemene voorwaarden kan je opdelen in twee dingen: algemene verkoop- en betalingsvoorwaarden en inkoopvoorwaarden.

Met algemene verkoopvoorwaarden zorg je ervoor dat je alle financiële risico’s uitsluit of beperkt bij de levering van je producten of diensten. Hierin kan je bijvoorbeeld aangeven in hoeverre je mogelijk aansprakelijk bent voor bepaalde zaken.

Bij algemene betalingsvoorwaarde zorg je voor dat je de volgende problemen vermijd:

  • Betalingsproblemen omdat de afspraken onduidelijk zijn
  • Bewijsproblemen omdat je de afspraken niet kunt bewijzen
  • Incassoproblemen omdat je jouw zaken niet op orde hebt
  • Financiële problemen omdat jouw facturen niet kunnen worden geïncasseerd

Deze problemen zouden onnodig geld kunnen kosten. Het is daarom verstandig om betalingscondities te noteren zodat de klant geven voor het doen van aankopen daar kan nemen.

Waar moeten algemene voorwaarden aan voldoen?

Om ervoor te zorgen dat ondernemers niet zomaar alles in hun algemene voorwaarden kunnen verwerken, zijn er door de wet twee basiseisen gesteld aan algemene voorwaarden. Deze eisen zijn:

  • De algemene voorwaarden mag de wederpartij niet onredelijk belasten. Wat “onredelijke belastend” is, wordt bij wet bepaald en is vastgelegd in de grijze lijst (redelijke limieten) en de zwarte lijst (verboden bepalingen).
  • Je dient de andere partij een de mogelijkheid te geven om aandacht te besteden aan de algemene voorwaarden.

Zorg ervoor dat de klant de algemene voorwaarden leest

Je kan je alleen beroepen op de bepalingen die in de algemene voorwaarden staan als de klant voor, na of tijdens het aankoopproces akkoord is gegaan met de algemene voorwaarden. Hier zijn een aantal tips om ervoor te zorgen dat klanten de algemene voorwaarden leest:

  • Voeg de algemene voorwaarden als bijlage bij de offerte of print deze op de offerte.
  • Vraag je klanten om niet alleen de offerte en / of het contract te ondertekenen, maar ook om de algemene voorwaarden te ondertekenen.
  • Zorg ervoor dat je jouw algemene voorwaarden op jouw website kunt vinden en vermeld de voorwaarden op jouw website, offertes en facturen.

Algemene voorwaarden en een privacy policy zijn verplicht om te hebben. Deze kun je makkelijk samenstellen via Rocket Lawyer. Via hun website kan je eenvoudig juridische documenten opstellen aan de hand van een template. Via deze link kan je bij Rocket Lawyer eenvoudig jouw eigen algemene voorwaarden opstellen.

 

 

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *