Het kan natuurlijk zijn dat je een tijd geleden met veel enthousiasme jouw webshop begonnen bent, maar dat op een of andere manier deze niet meer bij je past. Je assortiment is misschien veranderd of je concept. Dat is het snel gedacht dat je wel even je naam wijzigt en weer vrolijk verder gaat. Stop, voor je dat doet moet je wel even dit blog bericht lezen. Waarschijnlijk noem ik namelijk een aantal dingen waar je nog niet over nagedacht hebt.

Je bedrijfsnaam wijzigen in de praktijk.

Het wijzigen van je bedrijfsnaam lijkt op het eerste gezicht een vrij makkelijke handeling die zo gedaan is. In principe heb je namelijk zo je naam aangepast:

  • Je zet je webshop over naar een andere domeinnaam.
  • Je past je logo aan.
  • Je past je naam op social media aan.
  • Je past je bedrijfsnaam aan bij de Kamer van Koophandel.
  • Je geeft je naamswijziging door aan de bedrijven waar je mee samenwerkt.

Alleen waar veel ondernemers zich nog wel eens in vergissen is de bijkomende zaken waar je tegenaan gaat lopen wanneer je jouw bedrijfsnaam wijzigt. De bovengenoemde wijzigingen, zullen misschien kosten met zich mee zich mee brengen, alleen zijn er ook heel veel onzichtbare effecten van je naamswijziging.

De naamsbekendheid van jouw webshop

Je hebt sinds de start van jouw webwinkel een naamsbekendheid opgebouwd. Die naamsbekendheid zorgt er voor dat mensen jouw online winkel ook weten te vinden. Een groot deel van jouw klanten zal naar jouw webshop gaan door je puur in te tikken in de browser, waarna ze direct naar jouw webshop gaan. Een ander deel liked jou altijd enthousiast als ze je voorbij zien komen op social media.

Een bijkomend nadeel bij een naamswijziging, is dan ook dat je die naamsbekendheid volledig kwijt bent en weer opnieuw moet beginnen. Op social media moet je opnieuw een bekendheid opbouwen (gelukkig kan je jouw volgers behouden) en mensen moeten wennen aan jouw nieuwe naam.

En dan hebben we Google nog

Ja, dit is misschien wel het belangrijkste stukje binnen dit blog bericht. Want we hebben Google nog. Zolang als jouw webshop online staat, heeft het een waarde opgebouwd in Google. Hoe hoger die waarde hoe beter Google jouw webshop laat zien binnen de zoekresultaten. Een belangrijk onderdeel van deze vindbaarheid in Google is je domeinnaam.

Dus je kunt begrijpen wanneer je alles omgooit, je feitelijk weer helemaal opnieuw gaat beginnen. Het is helaas niet zo dat wanneer je tekst en inhoud van de webshop hetzelfde blijft dat je jouw “waarde” mee kunt nemen. Je webshop verhuist immers naar een andere domeinnaam en al je URL’s worden anders. Dus wanneer je veel verkopen via Google krijgt, dan is dit wel iets waar je rekening mee moet houden.

Hoe vang je de naamswijziging op?

Het is belangrijk bij een naamswijziging om het een lange tijd te herhalen en je volgers op social media de mogelijkheid te geven om aan de naamswijziging te wennen. Ga niet van de een op de andere dag de naam wijzigen en zeg er niets over. Neem je volgers mee in het proces en lanceer je nieuwe naam, op deze manier blijft je nieuwe naam ook beter hangen bij je volgers. Hou er wel rekening mee dat voor veel mensen het tijd zal kosten om aan de naamswijziging te wennen.

Voor Google is het een iets ander verhaal. Je kunt helaas niet weken lang bij Google aangeven dat je hetzelfde bedrijf hebt, maar alleen je naam gewijzigd hebt. Je moet helaas opnieuw beginnen. Echter wat je wel kunt doen is je oude domeinnaam aanhouden en deze bij je hosting instellen dat hij door verwijst naar jouw nieuwe domeinnaam.

Bijvoorbeeld: wanneer je gaat naar www.webshopoud.nl dan komt de bezoeker automatisch aan bij www.webshopnieuw.nl. Op deze manier tackle je ook meteen de mensen die jouw domeinnaam zelf in de browser intikken. Daarnaast zorg je er voor dat de mensen die via Google nog op jouw oude zoekopdrachten binnen komen, alsnog worden doorgestuurd naar jouw nieuwe domeinnaam. Het kan alleen wel zijn dat je alsnog potentiële klanten kwijt raakt. Ze komen namelijk niet meer op de pagina uit waar ze naar op zoek waren.

Kortom bij een naamswijziging van een webshop, komt meer kijken dan je zou denken. Het is daarom ook een goed idee om een goed plan te schrijven en voorbereid te zijn op een dip in je aantal bezoekers.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *