Je ziet steeds vaker dat veel webshop eigenaren regelmatig met kortingen strooien. De reden dat ze dit doen kan zijn dat ze hopen op meer bestellingen.
Nederland telt ongeveer 40.000 webshops in Nederland. Dat zijn de webshops die bij de Kamer van Koophandel ingeschreven staan als ‘Detailhandel via het internet’. We hebben het dan nog niet over de winkels die ook een webshop hebben, want na schatting zijn het er dan ongeveer 80.000. Zie daar dan maar is tegen op te boksen. Dus wat doen veel webshops: Strooien met kortingen. Waarom je dat beter niet kunt doen, vertellen wij in dit blog bericht.
Waarom het niet helpt om met kortingen te strooien.
Een goed voorbeeld was Black Friday. Waar het ooit is begon met een aantal toffe aanbiedingen, was het nu een dikke week waarbij de kortingen je om de oren vlogen. Vooral op Black Friday zelf kon je beter je email, maar niet openen.
Het gevolg van regelmatig kortingscodes geven aan je klanten is dat zij op een gegeven moment niet eens je producten meer kopen voor de volle prijs. Ze weten toch wel dat je een aantal keer in de maand met korting komt. Gevolg: weg marge.
Nu is de drijfveer hier achter wel logisch, je wilt meer bestellingen, meer omzet omheen bedrijf draaiende te houden. Dit betekend echt niet dat je jouw producten voor niets hoeft weg te geven. Je kunt wel heel veel verkopen door middel van de kortingen, maar wanneer je hier vervolgens nog niets aan over houdt, moet je je toch echt afvragen of je wel genoeg kunt verdienen.
Wat kan ik dan beter wel doen?
Nou lieve webshop eigenaar, kijk is kritisch naar je prijzen. Zijn ze reëel? Zijn je marges goed? Hoe sta je in de markt? Je hoeft jezelf niet onder te prijzen, het is geen hobby het is een bedrijf en jij moet je boterham betalen!
Ga eens kritisch kijken, bijvoorbeeld door een content kalender, welke dagen zouden WEL geschikt zijn voor een kortingsactie. Bijvoorbeeld een jubileum, feestdag of een sale periode. Probeer je dan ook echt te beperken tot deze dagen.
Je zult merken dat wanneer je op deze manier korting gaat geven dat je deze momenten ook echt weer leuk maakt en mensen er op aan zullen haken.
Overgangsfase
Ja, die ga je misschien krijgen. Als jouw klanten gewend zijn altijd maar met korting te kunnen bestellen, dan zullen ze hier aan moeten wennen. Wat je zou kunnen doen is om je klanten in te lichten hier over, is dat je op bijvoorbeeld social media een bericht plaatst waarin je aangeeft minder kortingen te zullen geven.
Bijvoorbeeld:
“Lieve klant, omdat wij onze producten door ontwikkelen, zijn ook onze kosten verhoogd. Omdat wij de verkoopprijzen niet perse willen verhogen, hebben wij er voor gekozen om deze hetzelfde te houden maar met minder kortingsacties te komen. Bedankt voor het begrip.”
Ik denk dat er maar weinig klanten zullen zijn die dit niet zouden begrijpen.
Ga jij ook minderen in de kortingen?