Zó maak je de perfecte footer voor jouw webshop

De footer is het blokje tekst onderaan iedere pagina van jouw webshop. Alleen daarom is dit contentblok al erg belangrijk. Bovendien kunnen klanten met een goede footer eenvoudig de informatie vinden waar ze naar op zoek zijn. Sommige gebruikers scannen de pagina en komen zo onderaan terecht. Ze hebben nog niet gevonden wat ze zochten of hebben meer informatie nodig. Het kan ook zo zijn dat klanten bewust naar de voettekst scrollen, omdat ze daar bepaalde informatie verwachten te vinden. Met deze tips zorg je voor een goede footer indeling waar iedere klant blij van wordt.

Deze vier elementen mogen niet ontbreken in jouw voettekst

Het maakt niet uit wat voor webshop jij beheert, maar deze vier elementen zijn essentieel voor iedere footer:

  1.       Contactgegevens en klantenservice

Klanten die iets willen melden of voor iets anders contact zoeken kijken vaak in de footer. Het is belangrijk om contactgegevens te vermelden zoals adres, telefoonnummer en mailadres. Ook het KVK-nummer en BTW-nummer indien van toepassing plaats je in de footer. Je kunt doorverwijzen naar een live chat, contactformulier of andere manier van klantenservice. Zorg er in ieder geval voor dat de klant eenvoudig contact kan zoeken op verschillende manieren.

  1.       Klantenbinding: nieuwsbrief en social media

Om klanten op de hoogte te houden is het slim om alle actieve sociale kanalen te delen in de footer. Zo behoud je de bezoeker als volger en creëer je steeds meer bekendheid. Ook kun je een link toevoegen, zodat bezoekers zich voor de nieuwsbrief kunnen aanmelden.

  1.       Links naar interne pagina’s

Secundaire links mogen niet ontbreken. Dit zijn links naar pagina’s op jouw webshop die iets minder belangrijk zijn en niet zichtbaar zijn in het hoofdmenu. Denk bijvoorbeeld aan een pagina met vacatures, partners, ‘over ons’ of specifieke informatie over bepaalde producten of diensten.

  1.       Beoordelingen en/of keurmerken

Keurmerken, awards en reviews vergroten de betrouwbaarheid van jouw webshop. Ook andere bekende logo’s van betaalmiddelen kun je hier plaatsen. Logo’s geven de bezoekers een vertrouwd gevoel. Ga niet overdrijven, teveel van het goede kan juist averechts werken.

Vergeet niet door te verwijzen naar algemene voorwaarden en het privacybeleid. Als je een internationale webshop hebt kun je in de footer ook een taal/landselectie plaatsen.

Zorg voor een overzichtelijke footer

Niets is zo vervelend als een ongestructureerde voettekst. Een klant is op zoek naar informatie en wilt dit zo snel mogelijk vinden. Plaats niet teveel tekst in je footer, maar verwijs alleen naar belangrijke informatie. Gebruik beschrijvingen die duidelijk zijn voor de bezoeker en wees eerder praktisch dan creatief met een footer. Creëer structuur door gebruik te maken van drie of vier kolommen. Breng per kolom informatie samen die bij elkaar hoort.

Ookal is de footer niet het eerste wat je ziet als een bezoeker in jouw webshop is beland, het is wel één van de belangrijkste content op jouw webshop. Gebruik deze tips en zorg er zo voor dat jouw footer informatief en gestructureerd is. Succes!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *