BEHIND THE SHOP: KLAVERHAND

Online shoppen is de afgelopen jaren enorm toegenomen. Naast de grote bekende namen zijn er ook veel enthousiaste ondernemers die met een droom een webshop zijn gestart. Hoe leuk is het om meer te weten te komen over deze webshops? Daarom vraag ik wekelijks een aantal ondernemers het hemd van het lijf! Deze week gaan we over de grens en is het de tijd aan Klaverhand.

 

Jan (37) & Julie (30) zijn de ouders van een zoon en dochter en samen runnen zij Klaverhand (www.klaverhand.be). Het klavertje heeft een speciale betekenis voor Jan en Julie, dus het was ook niet zo gek dat ze deze hebben gebruikt in hun naam.

Waarom ben je Klaverhand gestart?

De échte reden waarom we gestart zijn met onze webshop is omdat Julie tijdens de moeilijke zwangerschap/geboorte van onze dochter bijna een jaar werkloos thuis zat. Een zee van tijd en constant zorgen over de toekomst van ons (on)geboren kindje… Creativiteit & personalisatie werden een uitlaadklep, een wereld waar je even alle zorgen kon vergeten.

Wat verkoopt Klaverhand?

 In ons beginjaar personaliseerden we alle standaard spulletjes zoals (bijna) alle webshops in personalisatie dat doen. We hadden weinig (eigenlijk té weinig) nagedacht over onze visie en doel met klaverHand. We merkten al snel dat onze verkoop hierdoor uit bleef.

We hebben wekenlang nagedacht; Blijft klaverHand bestaan? Zo ja, wat willen we? Hoe willen we dat bereiken,…?
Zo zijn we eindelijk tot een duidelijke visie en doel gekomen: we verkopen unieke (gepersonaliseerde) producten. We bieden spullen aan die nauwelijks elders te vinden zijn, anders dan anderen. De meeste producten kunnen we ook personaliseren.

We zijn de enige Belgische webshop die het Italiaanse merk Bartolucci verdelen. Ook hebben we enkele unieke Metoo-poppen die we als enige in België aanbieden.

Wat maakt Klaverhand uniek?

Onze webshop is niet uniek, onze producten zijn dat wel!
We hebben heel wat unieke producten (Bartolucci, Metoo, zeepboeketjes) in ons assortiment.

Maar weet je wat we zeker ook uniek vinden? De standaard knuffeltjes, boodschappentassen, koffertjes, … telkens weer uniek maken met een nieuw ontwerp op basis van de wensen van onze klant. Zo kan bijvoorbeeld een vilten tas er telkens weer anders/uniek uitzien.

Heb je ook nog andere werkzaamheden naast Klaverhand?

Ja, zowel Jan als Julie hebben een eigen fulltime job. Jan werkt als telecomexpert, Julie als onthaalouder.

KlaverHand slorpt al onze vrije minuutjes van de dag op. Onze klanten moeten er niet van opkijken als ze om 5u00 een proefontwerpje toegestuurd krijgen, of om 23u00 een antwoord ontvangen op hun vraag.
Ook in het weekend blijven we gemotiveerd verder werken voor klaverHand. Wij zitten gemakkelijk aan een 70-uren week!

Het is best wel plannen om alles geregeld te krijgen met ons werk & gezin. Gelukkig hebben we een fantastische agendaplanner! 😉

Op welk platform draait Klaverhand?

In het startjaar van klaverHand gebruikten we Magento. Omdat onze webshop maar bleef groeien zijn we op zoek gegaan naar een nieuw platform dat eenvoudiger aanpasbaar was. Momenteel maken we gebruik van PrestaShop en zijn hierover erg tevreden.

 

Bereik je veel klanten via Social media?

Momenteel maken we enkel gebruik van Facebook; www.facebook.com/klaverhand.

In onze opstartfase hadden we geen flauw benul hoe Social Media te gebruiken. We hebben geen marketingsopleiding gehad, zijn zonder enige business-skills in het onlinewereldje gestapt. Eerlijk gezegd hadden we dat écht wel onderschat. Jezelf ‘verkopen’ is geen lachertje.

Al snel zochten we naar een manier om onder de aandacht te komen. Door systematisch deel te nemen aan een weggeefdag in de facebookgroep “Drukke Mama’s”, groeide het aantal paginalikes aanzienlijk.

Maar hoe schrijf je nu berichten op je pagina? En VOORAL, hoe schrijf je berichten die aanslaan? Zo zijn we bij jou, Mrs E-commerce, terecht gekomen!

We volgden de “30 daagse boost je social media” & wat bleek? De reacties & likes stegen. We kunnen wel zeggen dat deze training ons écht geholpen heeft. Al doende leert men en ja… we waren vertrokken!

Volgens onze statistieken komen onze klanten vooral via Facebook bij ons terecht.

Wat vind je het leukste aan het hebben van een webshop?

Dat is zéker: onze creativiteit uiten! Hieruit halen we telkens erg veel voldoening. Vooral Julie haar brein heeft nooit rust, ze heeft continu nieuwe ideetjes die ze dan wil uitproberen.

Ook het zoeken naar nieuwe unieke producten is geweldig fijn. En zeker als je na een lange zoektocht echt iets unieks gevonden hebt. Dan maken we wel een vreugdesprongetje en zijn we best wel fier!

Onze webshop is ook wel een leuke extra uitdaging in ons leven. Onze eigen baas zijn, wil zeggen: kei hard werken om iets van/voor jezelf te creëren & fier op te zijn.

Welk onderdeel van de webshop vind je een uitdaging?

Ondertussen hebben we al erg veel geleerd in de tijd dat van start zijn gegaan. Maar het gaat nog steeds met vallen en opstaan.

We kampen toch nog wel met wat uitdagingen, en eigenlijk houden ze allemaal verband met elkaar:

Een constante creëren in orders is niet vanzelfsprekend en best lastig om zelf invloed op te hebben.

Onze meeste klanten halen we binnen via Social Media, maar dat is erg hard werken! Als je niet dagelijks (goede!) berichten plaatst, zak je zo weg in de Facebookalgoritmes. Dat is voor ons wel een uitdaging omwille van de tijdsinvestering.

En zo komen we toe aan wat voor ons nog steeds het moeilijkste is: Tijdsplanning!
Onze fulltime job combineren met gezin, familie, vrienden EN klaverHand (dat eigenlijk een job op zichzelf is). Best pittig!

Wat zou je graag nog met Klaverhand willen bereiken?

Wie droomt er niet van om van z’n bijberoep een hoofdberoep te maken?
Wie droomt er niet van om wat meer tijd in een dag te hebben?
Wie droomt er niet van om een hoogtechnologische webshop te hebben?
Wie droomt er niet van dat er bestellingen binnenstromen zonder al teveel reclame te moeten maken?

Neen, alle gekheid op een stokje.
We blijven realistisch (en toch ook ambitieus!).

Ons toekomstplan is om kei hard te blijven werken aan onze droom: van klaverHand een succesverhaal maken, hoe klein ook!

 

Welke tip zou je mee willen geven aan mensen die een

Begin bij het begin… Denk goed na over je doel, visie, wat voor producten je wil aanbieden, wie je doelgroep is, wat je zelf belangrijk vindt (en hier voortdurend op reflecteren).

Als je dat allemaal in kaart hebt gebracht, is het ook belangrijk om na te denken HOE je dat gaat overbrengen naar je klanten.

Als leek (zoals wij!) is het ook goed om je te laten omringen door experts. Zo hebben wij erg veel geleerd van jouw 30-daagse boost je social Media.

Denk niet: het komt wel vanzelf. Neen, het is kei hard werken!

 

 

1 antwoord

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *