Een webshop start je niet zomaar even!

Tien jaar geleden startte ik zonder na te denken een webshop met het idee: dat doe ik wel even. Zonder enige voorbereiding of enig onderzoek dook ik in het diepe, maar ik liep al snel tegen de lamp. Tien jaar geleden schoten webshops als paddenstoelen uit de grond. Wat bleek? Een groot deel van deze mensen ‘deden het wel even’. Tien jaar later blijkt er weinig veranderd…

Naar schatting schrijven er jaarlijks 10.000 nieuwe ondernemers zich in bij de Kamer van Koophandel met een webshop. Dat is een gigantisch aantal als je je realiseert dat er in Nederland in totaal ongeveer 80.000 webshops zouden moeten zijn.

Ook anno nu schrijven mensen zich in met het idee: dat doe ik wel even. Dit blijkt uit het grote aantal afhakers in deze branche. In het eerste jaar gooit een op de vijf webshopeigenaren de handdoek in de ring en in het tweede jaar is dat nog eens 25%. In de praktijk blijkt het derde jaar ook een groot afhaakpunt te zijn.

Hoe dat kan? Een webshop doe je niet zomaar even. Producten inkopen en een webshop inrichten doe je wel zomaar even, maar je komt niet zomaar aan je klanten. Stel je voor, je bent met vol enthousiasme begonnen aan je droom, je hebt met je spaargeld producten ingekocht, maar er komt niemand op je webshop. Dan is de teleurstelling toch wel gigantisch, wanneer het niet zo makkelijk blijkt te zijn als je dacht.

Misschien herken je het wel? Wanneer je zelf op social media zit, word je overspoeld door bedrijven die berichten plaatsen, je vrienden die foto’s delen en advertenties die aan alle kanten aan je worden aangeboden. En dan hebben we het nog niet eens over Google, waar je bij een zoekopdracht voor een nieuwe stofzuiger tientallen aanbieders te zien krijgt.

Wanneer je weet dat er naar schatting 80.000 webshops in Nederland zijn, is het misschien ook wel logisch dat het moeilijk is om vaste voet aan de grond te krijgen in de online wereld. Want hoe zorg je er nou voor dat jij als nieuwe webshop wel zichtbaar bent op social media en op Google? En misschien nog wel belangrijker, hoe zorg je ervoor dat jouw droom niet binnen het eerste jaar in duigen valt?

Het antwoord is eigenlijk simpel, wees voorbereid. Zorg ervoor dat je op de hoogte van o.a.:

  • je markt
  • je potentiële klanten
  • de wetten en regels
  • hoe de social media kanalen werken
  • hoe je gevonden wordt in Google.

Kortom: start voorbereid, zo kom je niet zo snel voor verrassingen te staan en zorg je ervoor dat je weet wat je doet. Scheelt je weer een fikse teleurstelling.

 

In ‘Hoe start ik een webshop?’ neemt Stefanie van Pelt de lezer stap voor stap mee in het starten van een webshop. Er wordt niet voor niets gezegd: ‘Een goede voorbereiding is het halve werk.’ In ‘Hoe start ik een webshop?’ neemt Mrs E-commerce je mee van de voorbereidende fase, naar het inschrijven en starten van de webshop, tot de wetten en regels en hoe je jouw webshop zichtbaar krijgt. ‘Hoe start ik een webshop?’ is verkrijgbaar voor €14,97 inclusief verzendkosten binnen Nederland via www.mrsecommerce.nl/boek of via bol.com.

 

 

 

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *