Binnenkort echt een webshop openen in Facebook

Instagram shopping is voor veel ondernemers een uitkomst, maar steeds vaker komt de vraag of deze functie ook gebruikt kan worden wanneer je zelf nog geen webshop hebt. Helaas is dit tot nu toe nog niet mogelijk, maar Facebook heeft gister iets nieuws aangekondigd: Een webshop openen in Facebook. In dit blogbericht vertel ik je er alles over.

De Facebook shop tot nu

Instagram shoppping en de Facebook shop bestaan al een aantal jaar, alleen de misvatting is vaak nog dat het voor mensen niet duidelijk is hoe ze nou werken. Is het nou echt een webshop? Moeten er commissies betaald worden over de verkopen of is het enkel een makkelijke doorlink?

Een aantal jaar geleden wou Facebook al een apart tabblad toevoegen aan je Facebook pagina waarbij je de mogelijkheid had om een webshop te openen binnen in Facebook. Destijds is dat niet aangeslagen en als opvolger kwam daarna de Facebook Shop die wij nu kennen. In deze Facebook shop heb je de mogelijkheid om de producten vanuit je webshop toe te voegen, waarna mensen meteen kunnen doorklikken naar dat artikel in je webshop. Dit scheelt een hoop stappen en vooral na de komst van Instagram shopping, bleek dat op dat platform een uitkomst te zijn.

De nieuwste ontwikkelingen voor de Facebook shops

Gisteravond heeft Facebook aangekondigd een nieuwe ontwikkeling door te voeren binnen in Facebook. Met deze nieuwste ontwikkeling, wordt het voor bedrijven makkelijker om hun producten te verkopen binnen in Facebook en Instagram. De huidige shop wordt dus uitgebreid met een checkout binnen in Facebook, waarbij je dus eigenlijk een webshop binnen in Facebook creëert.

Wat is het verschil met de huidige Facebook shop?

Waar je nu in de Facebook dump wel zelf verschillende categorieën kunt aanmaken, heb je verder niet echt heel veel opties. In deze nieuwe update, wordt het mogelijk om de Facebook (en Instagram) shop naar smaak in te richten. Denk aan het aanpassen van de Cover afbeelding en accentkleuren. Het blijft echter wel de omgeving van Facebook, dus deze aanpassingen zijn wel beperkt net als bijvoorbeeld de Facebook groepen.

Ook zijn er een aantal beperkingen met het aantal producten. Wanneer je nu gebruik maakt van Instagram shopping, kan je al je producten (al zijn het duizenden) toevoegen en taggen in je Instagram berichten. In deze nieuwe Facebook shop/Instagram shop, kan je minimaal 6 en maximaal 30 producten verkopen. Het wordt dus echt een webshop binnen in Facebook en Instagram, waar de klant ook makkelijk contact met je op kan nemen via WhatsApp, Messenger of Instagram Direct. Het wordt zelfs mogelijk om in een Instagram live direct je product te delen, zodat mensen deze kunnen bestellen.

Net als met de huidige shopping functie, komt deze nieuwe functie beschikbaar op je Facebook pagina, Instagram en stories. Er schijnen ook plannen te zijn om dit uit te rollen naar bijvoorbeeld WhatsApp en Messenger.

Hoe kunnen klanten betalen in de Facebook shop?

In deze nieuwe shop, kan jouw klant een bestelling plaatsen binnen in Facebook of Instagram. Op het moment zijn enkel creditcard betalingen beschikbaar, wat voor Nederland niet een hele doorsnee betaalmethode is. Na verwachting zullen ze wel met andere betaalmethodes gaan uitbreiden. Door deze nieuwe functie is het dus ook voor bedrijven die geen fysieke webshop hebben mogelijk om verkopen te realiseren via hun social media kanalen.

Wanneer komt deze functie beschikbaar in Nederland?

De nieuwe checkout functie van de Facebook en Instagram shop, wordt vanaf nu uitgerold in Amerika. Wanneer de functie in Nederland beschikbaar komt, is nog niet bekend.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *