fbpx Mrs e-commerce ...

Hoe zet je influencers in voor je webshop?

Je kent ze wel, die influencers die betaalde opdrachten plaatsen op hun social media kanalen, blog en/of youtube kamaal. Als webshop eigenaar denk je waarschijnlijk dat het inzetten van influencers voor jou niet te betalen is, maar niets is minder waar! Deze week sprak ik met Lora van Onfluence over de voordelen van influencers en hoe je deze kunt inzetten.

Wie ben je en wat doe je met Onfluence?

Ik ben Lora Stokkel en ik heb een influencers marketing bureau: Onfluence. Met Onfluence, richten wij ons op de wat kleinere influencers, ook wel ‘micro-unfluencers’ genoemd. Wij voeren gehele influencer campagnes uit en ik bied ook ondersteuning aan bedrijven die intern influencer marketing willen inzetten.

Hoe ben je met influencer marketing in aanraking gekomen?

Ik ben zelf een micro-influencer geweest, ik had namelijk 5.000 volgers op Instagram. Door dit grote volgers aantal, leek het mij leuk om bedrijven te benaderen voor gratis producten in ruil voor het plaatsen van berichten. Dit ging eigenlijk best goed en de bedrijven waren tevreden over de resultaten. Ze zagen namelijk een stijging in hun websitebezoeken en verkopen na onze samenwerking. Het kostte alleen best wel veel tijd om bedrijven te benaderen voor een samenwerking. Uiteindelijk ging ik opzoek naar een platform waar dit soort samenwerkingen werden aangeboden, alleen bleek deze er niet te zijn. Ik zag dit als een gat in de markt en ben daardoor begonnen met Onfluence.

Is het voor webshops ook mogelijk om influencers in te zetten?

Dit is zeker mogelijk. Het is voor zowel de grotere als de kleinere webshops haalbaar om influencer marketing in te zetten. Er zijn een aantal manieren waarop dit gedaan kan worden. Het voordeel van deze micro-influencers is, dat ze vaak open staan voor samenwerkingen zonder een vergoeding. Je kunt als webshop dan een product of dienst gratis aanbieden, waarmee zij content kunnen maken en dit kunnen promoten. Het is echter wel zo dat bij influencer marketing is gebleken, dat langdurige samenwerkingen het beste resultaat geven. Bij deze langdurige samenwerkingen, komen er vaak wel wat hogere kosten kijken.

Wat zijn de voordelen van influencer marketing?

Uiteraard is het voordeel dat jouw webshop en product(en) aan een groot publiek wordt weergegeven, hierdoor krijg je meer naamsbekendheid. Daarnaast zie je dat de content die deze influencers creëren, vaak van hoge kwaliteit is. Na deze samenwerkingen, is het vaak mogelijk om deze content ook in te zetten op je eigen website of op social media.

Bij influencer marketing, is het zo dat wanneer een influencer een bericht plaatst over een product, dit veel geloofwaardiger over komt naar zijn/haar volgers, dan wanneer jij dit zelf communiceert. Hierdoor is het een warme vorm van marketing.

Hoe vind je de juiste influencer?

Je kunt er voor kiezen om zelf contact op te nemen met een influencer waarvan jij denkt dat de volgers passen bij jouw webshop. Je zou bijvoorbeeld tussen je eigen volgers kunnen kijken of er iemand tussen zit met een groot aantal volgers. Het voordeel hiervan, is dat zij al bekend zijn met jouw webshop en hierdoor sneller open staat voor een samenwerking. Je kunt uiteraard ook gewoon een berichtje sturen naar een influencer die jou niet volgt en een voorstel doen.

Een andere optie is om influencers te vinden via een online platform. Bij deze platforms, kan je je aanmelden, waarna je toegang krijgt tot hun database. Door middel van filters, kan je opzoek naar influencers die passen bij jouw doelgroep. Echter hangt er wel een prijskaartje aan het aanmelden bij zo’n platform en krijg je geen begeleiding in het opzetten van de campagnes en verdere zaken.

Er zijn nog twee opties mogelijk voor het inzetten van influencer marketing. Je kunt samenwerken met een influencer marketing bureau, zodat zij opzoek gaan naar passen influencers. Het voordeel hiervan is dat je weet dat dit kwalitatieve influencers zijn. Ze worden namelijk vooraf gescreend of ze wel echte volgers hebben. Bij Onfluence, maken wij ook gebruik van een tool zodat wij er zeker van kunnen zijn dat dit kwalitatieve influencers zijn. Doordat je een hele campagne uitbesteed, weet je wel zeker dat deze goed opgezet wordt. Er zit echter hierdoor wel een prijskaartje aan, ten opzichte van wanneer je dit zelf regelt. Via Onfluence, bied ik ook ondersteuning aan bedrijven die graag zelf de influencer marketing willen opzetten. Ik geef ze dan tips & richtlijnen zodat ze precies weten hoe ze dit het beste kunnen aanpassen en ze kunnen gebruik maken van de tool om er zeker van te zijn dat dit kwalitatieve influencers zijn die bij jouw doelgroep passen.

Zou je het leuk vinden om aan de slag te gaan met influencer marketing? Neem dan contact op met Lora van Onfluence.

meer blog berichten