Waarom je niet te veel korting moet geven.

SALE! Het woordje alleen al is een mega trigger voor veel consumenten. We zijn gek op aanbiedingen, want eerlijk is eerlijk hoe fijn vinden wij het als consumenten als je iets voor een spot prijsje kunt kopen. Misschien is het jasje waar je al weken naar kijkt opeens wel 50% goedkoper. Veel consumenten wachten dan ook op sale of zoeken heel internet af naar kortingscodes die op dit moment toe te passen zijn.
Voor bedrijven is uitverkoop vaak om van de laatste overgebleven collecties af te komen en om plek te creëren voor nieuwe items. 
Maar waarom moet je niet te veel korting geven? Wij willen je in onze blog tips geven waarom je niet te veel korting moet geven aan je klant. 

1. Je maakt minder winst als je te veel korting geeft.


Als bedrijf maak je veel minder winst wanneer je producten met veel korting verkoopt.  Hoe minder winst hoe minder jij jezelf misschien wel kan uitbetalen aan het einde van de maand. De groei van je bedrijf blijft er ook van hangen. Wanneer jij niet de prijs terug krijgt voor de producten wat je nodig hebt zal investeren in nieuwe producten weer lastiger kunnen worden.

2. De prijs is niet altijd het belangrijkste voor de klant.

Consumenten willen graag zien dat het product er mooi uit ziet en dat de kwaliteit goed is,  n.a.v. foto’s maken ze de beslissing of ze het wel of niet overwegen om te bestellen. De prijs volgt daarna. Als de prijs past bij het idee wat ze in hun hoofd hebben om uit te geven zullen ze het product waarschijnlijk gaan kopen.
Een webshop die betrouwbaar over komt zal sneller klanten krijgen dan een webshop waar je tijdens het door scrollen meerdere keren een twijfel gevoel bij krijgt. Ziet de site er netjes en verzorgd uit. Zijn de foto’s goed en duidelijk. Zorg voor een professionele uitstraling!
Ook spelen dingen zoals een goede klanten service mee of een klant bij jou wil bestellen. Triggers zoals gratis verzenden en/of gratis retour werken ook altijd goed. De stap om een bestelling te plaatsen zal op deze manier voor veel klanten lager worden. 

3. Jij verkoopt als webshop eigenaar waar jij achter staat.

Als bedrijf of webshop moet jij natuurlijk achter je eigen producten staan.  Misschien is niet alles wat je verkoopt je smaak of style maar het is wel belangrijk dat je achter jou eigen producten staat.

4. Zomaar korting geven is niet handig.

Probeer korting uit te delen wanneer de nieuwe collectie binnen komt of bijvoorbeeld na een inschrijving op de nieuwsbrief. Het inschrijven voor de nieuwsbrief is voor de klant een makkelijke manier om geld te besparen, maar vervolgens zien ze in hun mail wel weer nieuwe items of aanbiedingen voorbij komen. Daarmee vergroot je de kans dat ze terug komen om opnieuw een bestelling te plaatsen.

5. Concurrenten geven wel korting, wat nu?

Ja, je zult zien dat sommige webshops veel vaker en meer korting geven. Je hoeft je niet te vergelijken, of mee te doen als andere bedrijven het wel doen. Probeer alleen korting te geven als jij er op dat moment zelf achter staat, heb je het geld hard nodig voor je investering of moet je meer plek maken?
Als een klant ziet dat jij als webshop vaak korting geeft, zullen ze misschien de volgende keer iets langer wachten met bestellen. Consumenten hopen dat er dan snel weer een aanbieding volgt.  Geef je geen korting dan vinden klanten dit misschien wel vervelend, voor jou als webshop eigenaar kan dit het gevoel geven dat het nooit goed genoeg is en waarom willen ze nu weer korting?

Doe je mee met korting geven, dan maak jij op dat moment minder winst en zullen klanten misschien vaker terug komen alleen voor de korting.
Een bedrijf wat eigenlijk nooit korting geeft is voor de klant aan de ene kant vervelend, aan de andere kant kan dit een exclusief gevoel geven. Sommige bedrijven verhogen hun verkoop prijs standaard, zodat ze daarna het gevoel van korting aan hun klant kunnen aanbieden. Dit is niet altijd een nette manier maar dit zal vaker gebeuren dan je denkt.

6. Meer klanten helpen voor het zelfde bedrag.

Het is leuk als je nu 100 bestellingen hebt ipv 20. Maar het bedrag wat je er op verdiend is met korting misschien wel het zelfde. Je moet dus meer klanten helpen voor het zelfde bedrag. Het inpakken, verzenden, controleren en uitzoeken kosten je nu veel meer tijd dan dat het had gekost met de normale verkoop prijs.
Belangrijk is echt dat jij zelf achter jou keuzes staat. Als je wel korting geeft en dit voelt goed, dan moet je dit zeker doen. Ervaar je toch twijfels en het is niet nodig. Voel je dan niet verplicht om korting te geven.
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *