Zoekwoord onderzoek doen voor je webshop in 5 eenvoudige stappen

Loop jij vast met het doen van een volledig zoekwoord onderzoek? Maak je geen zorgen! Na het lezen van dit artikel kun je direct aan de slag met het in kaart brengen van termen die passen bij jouw bedrijf.

Je kunt op veel verschillende manieren zoekwoord onderzoek doen. Iedereen doet het vaak anders. Begin je net met SEO, of heb je geen idee hebt welke stappen je het beste kunt doorlopen? Jij kunt het onderzoek op een eenvoudige manier uitvoeren in de volgende vijf stappen.

1. Brainstormen

Je begint met het nadenken over relevante zoekwoorden. Kijk eens naar je website en bekijk jouw product of dienst. Ook deze termen kunnen interessant zijn! Stel daarnaast vragen aan je doelgroep en probeer hier een bijpassend zoekwoord van te maken.

2. Tools gebruiken

Dit doe je om nog meer zoekwoorden te vinden. Jouw brainstormlijst die je hebt gemaakt kun je verder aanvullen met synoniemen of je kunt Google zelf als een tool te gebruiken.

Google Suggest

Wanneer je een zoekwoord intypt in geeft Google automatisch suggesties. Dit wordt ook wel Google suggest genoemd. Deze suggesties zijn gebaseerd op voorgaande populaire zoekopdrachten, ook deze zoekwoorden kan je gebruiken. Check ook even de gerelateerde zoekwoorden die onder in Google staan.

Google Trends

Mocht je willen schrijven over een populaire term, kijk dan even in Google trends naar welke soortgelijke zoekwoorden momenteel wordt gezocht. Zo kun je nog meer bezoekers binnenhalen op jouw website.

Ubersuggest

Dit is een gebruiksvriendelijke tool die gratis is. Je kunt eenvoudig een zoekwoord intypen en je krijgt direct resultaten te zien.

  • Het zoekvolume (hoeveel er maandelijks op het woord wordt gezocht).
  • SEO Difficulty (hoe moeilijk het is op de eerste positie te claimen)
  • Cost per click (hoeveel het kost als je adverteert via Google) tool die je kunt gebruiken

Daarnaast kun je ook geïnspireerd raken door keyword ideeën, geschatte verkeer en concurrentie te bekijken. Er is ontzettend veel informatie te halen uit Ubersuggest. Door deze tool te gebruiken kun jij zelf eenvoudig aan de slag met het in kaart brengen van zoekwoorden.

3. Concurrentie analyse

Wil je even spieken bij de buren? Om te achterhalen op welke woorden zij gevonden worden kun je – zoals hierboven al genoemd – gratis tools gebruiken zoals Ubersuggest of Moz. Hier kun je zien welke woorden er worden gebruikt, de huidige posities en een schatting van de maandelijkse bezoekers.

4. Huidige posities

Deze kun je in kaart brengen, om erachter te komen op welke zoekwoorden je op dit moment al scoort. Je vind ze terug in Google Search Console. Hiervoor ga je naar prestaties > zoekopdrachten. Het is ook mogelijk om een excel bestand aan te maken en zelf wekelijks of maandelijks jouw zoekwoorden te controleren. Mocht je op een gegeven moment een lange zoekwoordenlijst hebben, dan is het wellicht handiger om een betaalde tool te gebruiken.

5. Zoekwoordenlijst 

Wanneer je klaar bent is het handig om een overzicht op te stellen met al jouw gevonden zoekwoorden. Deze kun je vervolgens gebruiken voor jouw SEO strategie. Bekijk waar jij de woorden kunt verwerken op jouw website.

 

Veel mensen denken dat SEO er alleen is voor de vindbaarheid van websites. Eigenlijk is dit ook zo, maar weet dat je de informatie van jouw onderzoek voor nog veel meer kanalen kunt gebruiken. Zoekwoorden kun je vergelijken met hashtags. Komen ze jou bekend voor? Je gebruikt ze vast op verschillende kanalen, zoals Facebook en Instagram. Deze termen zet je in om jouw vindbaarheid te vergroten op verschillende platforms. Alle kanalen beschikken namelijk over een zoekfunctie waar de termen kunnen worden ingevoerd.

Denk ook even aan de visuele zoekmachine: Pinterest. Hier gebruik je ook weer de zoekwoorden. De termen gaan over jouw bedrijf en vergroten de vind- en zichtbaarheid van jouw gepubliceerde afbeeldingen.

De woorden die je in kaart hebt gebracht voor jouw website kun je ook inzetten om jouw zichtbaarheid op social media kanalen te verhogen. Wist je dat het ook mogelijk is om jouw Linkedin profiel te optimaliseren? Verwerk de woorden van jouw lijst in de volgende secties:

  • Afbeeldingen
  • Bio
  • Informatie
  • Ervaring
  • Opleiding
  • Licenties en certificaten
  • Vrijwilligerswerk

SEO is er dus niet alleen voor jouw vindbaarheid in Google. Als je het op deze manier bekijkt bereik je veel meer mensen door andere kanalen in te zetten naast jouw eigen website.

Christeny Martis is content creator, SEO specialist en social media expert bij De SEO Studio. Zij brengt haar dagen door met het ondersteunen van ondernemers om hun droombedrijf te laten groeien.

Wil je meer weten? Neem dan een kijkje op: De SEO Studio

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *