fbpx

Welke programma’s zijn onmisbaar als ondernemer?

Ondertussen ben ik al een paar jaar aan het ondernemen en hoewel ik ben begonnen met enkel een website, een e-mailadres en een Excel bestand, is het ondernemersleven ondertussen wel een heel stuk makkelijker geworden. In dit blog bericht deel ik mijn favoriete ondernemers tool met je.

Financiën van je bedrijf

Moneybird – boekhouding

Waar ik vroeger mijn boekhouding in Excel deed en wanneer het moest facturen maakte in Word, ben ik 2 jaar geleden gestart met Moneybird. Ik ben niet zo van alle administratieve termen, dus ik was heel blij dat Moneybird boekhouden mega makkelijk maakt. Ik maak makkelijk offertes en facturen aan en upload ook heel simpel mijn inkomende facturen. Wanneer het kwartaal voorbij is, moet ik zorgen dat de boekhouding op orde is en er rolt zo een overzicht uit om mijn aangifte te doen.

Nu zei ik al eerder dat ik het ondernemers leven een stuk makkelijker heb gemaakt. Dus het is nu zo dat wanneer er een bestelling geplaatst wordt op de webshop of website, ik met 1 druk op de knop een factuur kan aanmaken in Moneybird. Dus geen handmatig gedoe meer, maar alles vol automatisch. Sinds een paar maanden, is het zelfs voor mijn klanten mogelijk om de factuur direct via iDeal te betalen, omdat ik Mollie heb gekoppeld. Kortom, het leven is veel makkelijker geworden!

Je kunt de eerste 2 maanden Moneybird gratis uitproberen, daarna is jouw boekhouding al up & running vanaf €12,- per maand. Klik hier voor meer informatie.

Knab – betaalrekening

Nu we toch even in de financiën blijven zitten, moet ik toch ook Knab even aanstippen. Ik vertel al vaker dat ik gebruik maak van de Profit First methode i.c.m. Knab. Voorheen had ik een zakelijke bankrekening bij de bank waar ik ook privé zit en dat werd na het eerste jaar best wel duur. Bij Knab heb je ook de mogelijkheid om meerdere betaal- en spaarrekeningen toe te voegen, zonder dat je scheel betaalt.

Meer weten over Knab? Klik dan hier voor meer informatie

Plug and Pay – betalingen in termijnen

Omdat ik al een poos tegen het probleem aan liep dat ik sommige trainingen in termijnen wou laten betalen, ben ik redelijk lang op zoek geweest naar een goede oplossing. In eerste instantie, maakte ik in Woocommerce een product aan met bijvoorbeel 1/3 van de prijs en plande ik nog 2 facturen in voor de andere 2 termijnen, alleen kost dat toch ook wel weer tijd. Dus uiteindelijk ben ik voor mijn online trainingen overgestapt naar Plug and Pay van de IMU. Wel weer een extra kosten post, maar scheelt toch een hoop gedoe. De betalingen worden automatisch geïncasseerd, de facturen worden automatisch aangemaakt en ze komen automatisch in de online leeromgeving (daar verderop meer over). Nu alleen nog de facturen automatisch in Moneybird laten komen en ik ben blij!

Wil je gratis Plug & Pay uitproberen? Klik dan hier voor meer informatie.

Techniek staat voor alles

WordPress / Woocommerce- website/webwinkel software

Ik ben echt fan van WordPress, dus het is ook niet zo gek dat mijn websites en webshop allemaal in WordPress gebouwd zijn. Heel eerlijk, ik ben echt technisch wel heel handig dus ik kan er heel makkelijk mee uit de voeten. Zodra ik weer een nieuwe functionaliteit wil toevoegen, dan is er 9 van de 10 keer wel een plugin voor beschikbaar. Zo heb ik het een en ander van uit mijn webshop weten te automatiseren. Ook op mijn website heb ik Woocommerce geïnstalleerd, zodat ze bijvoorbeeld mijn boek of een training kunnen bestellen.

Mailblue  – Mailing programma

Jaren geleden ben ik ooit eens begonnen met het verzenden van Nieuwsbrieven via Mailchimp. Dat ging eigenlijk altijd prima en het werkt heel simpel, tot dat ze hun prijzen gingen aanpassen en ik in het duurste pakket zou komen (Lees €250,- per maand). Dat was voor mij het moment om eens verder te gaan zoeken en ook meteen wat meer eisen te stellen. Waar ik bij Mailchimp automatische series kon aanmaken die alleen maar een serie mails achter elkaar waren, kan ik nu bij Mailblue een automation aanmaken op het gedrag van de abonnee.  Klikt heel technisch, maar het was echt 10x beter! Daarnaast hoefde ik ook geen €250,- per maand te betalen, maar begon ik met €29,- per maand. Dus als je nog op zoek bent naar een nieuw mailprogramma waarbij je van alles kan laten automatiseren en het is in het Nederlands? Dan is dit wat je zoekt.

En ik had het over automatiseringen? Mailblue heb ik gekoppeld via de plugin van Active Campaign (Mailblue is de Nederlandse variant) en met de plugin AC hook heb ik aan elk product in Woocommerce een tag kunnen meegeven, zodat mensen na het bestellen van een bepaald product of training automatisch een mail krijgen. Handig toch?

Ook kijken of Mailblue wat voor jou is? Je kunt een gratis 14-dagen proefaccount aanvragen. Klik hier voor meer informatie.

Webinargeek – Webinars geven

De laatste tijd ben ik weer verslaafd aan het geven van webinars.  Het is de manier om mensen met je in aanraking te laten komen of een laagdrempelige manier, maar je kunt ook online trainingen geven via het platform. Het handige van Webinargeek is, dat alles in het Nederlands is en alle tools aanwezig zijn. En ook hier kan je van alles koppelen, dus Webinargeek zit ook weer gekoppeld aan Mailblue.

Wil je 14 dagen proberen of je webinars geven net zo leuk vindt als ik het vind? Klik dan hier voor meer informatie.

Huddle – online leeromgeving

Toen ik net begon met online trainingen geven, had ik een plugin op de webshop die dat mogelijk maakte. Dat was opzich prima, maar ik merkte toen ik zelf als bedrijf aan het groeien was, dat het niet paste bij wat ik wilde uitstralen. Het was namelijk heel basic en bijna knullig te noemen. Dus ik heb vervolgens de overweging gemaakt, ga ik of voor een andere plugin of ga ik het ergens anders onderbrengen. Aangezien ik ook met de termijn betalingen zat, besloot ik ook de leeromgeving onder te brengen bij een tool van de IMU. In de Huddle heb je een professioneel leeromgeving, met een community en alles zit aan elkaar gekoppeld. Heel fijn als het aantal deelnemers stijgt en je zo meer overzicht hebt.

Wil je 14 dagen de Huddle uitproberen? Klik dan hier voor meer informatie.

 

Nog meer favoriete tools

Zo kan ik echt nog wel even door gaan, want ik gebruik stiekem toch best wel veel tools die het leven een stukje makkelijker maken. Dus om dit blog bericht niet nog veel langer te maken, vind je hieronder nog een opsomming van een aantal andere favoriete tools.

  • Trello: Echt ideaal om een braindump te maken of een planning. Met al die borden kan je naar harte lust je bedrijf organiseren.
  • Canva: Ik kan prima uit de voeten met Photoshop, maar het gemak van het ontwerpen van flyers ed. kan Photoshop niet tegenop.
  • Mollie: Ja je moet toch betalingen ontvangen op je website. Mollie is super gebruiksvriendelijk (en voordelig) en je hebt binnen een paar klikken de mogelijkheid om betalingen te ontvangen.
  • Creator Studio: Ideaal om je Facebook en Instagram berichten mee in te plannen, scheelt je een hoop tijd.
  • Zoom: Door Corona konden veel afspraken niet doorgaan, doordat ik met Zoom ben gaan werken kon ik wel gewoon contact houden met mijn klanten en kon mijn bedrijf door blijven draaien.
  • Tailwind: Ik ben zakelijk addicted to Pinterest. Met Tailwind kan ik in een keer veel content dumpen die gespreid op Pinterest geplaatst wordt.

 

Welke tools kan jij niet meer zonder binnen je bedrijf?

Sommige linkjes zijn affiliate linkjes. Dit betekent echter niet dat ik ze niet echt aanbeveel of gebruik. Alle tools gebruik ik zelf en maakt mijn leven een stukje makkelijker.

meer blog berichten

Hoe zet je TikTok in voor je webshop?

Steeds meer bedrijven zetten video in op social media. Logisch ook, want door video in te zetten, krijgen potentiële klanten sneller een band met het