9 dingen die ik had willen weten voor ik een webshop startte.

In 2009 startte ik mijn eerste webshop onder het mom: “Dat doe ik wel even”. In principe was dat niet gelogen, want ik had een enorme fanbase op Hyves. Alleen liep ik al snel tegen wat zaken aan en besloot ik na een jaar de deuren te sluiten. Zes jaar later besloot ik het nog een keer te proberen met mijn kennis als webshop manager op zak. In deze blog deel ik 9 dingen die ik had willen weten voor ik een van deze drie webshops begon.

1. Welke wetten en regels zijn er?

Als webshop zijn er een aantal zaken waar je wettelijk aan moet voldoen. Dit is om de consument te beschermen, maar ook om jou als webshop te beschermen. Wanneer je bijvoorbeeld niet vermeldt wat je retour voorwaarden zijn, dan heeft de consument wettelijk het recht om een jaar lang het artikel te dragen en daarna terug te sturen. Naast dat dit iets is wat je niet wilt, kun je ook nog eens een boete krijgen wanneer je je niet aan de regels houdt.

2. Aan welke voorwaarden moet ik voldoen voor het verkopen van de producten?

Misschien koop je je producten wel in, dan zou het kunnen zijn dat je je aan voorwaarden/beperkingen moet houden van de leverancier. Wanneer je de producten uit het buitenland haalt komen er weer hele andere zaken bij kijken, zoals verlegde btw en eventuele invoerheffingen. Zorg dat je deze eventuele extra kosten ook mee neemt in je kostenberekening, zodat je niet voor verrassingen komt te staan.

3. Wat zijn mijn auteursrechten?

Wanneer je zelf producten ontwerpt of maakt, komen er helaas wel eens copycats om de hoek kijken. Toen dit mij over kwam, had ik werkelijk geen idee wat ik hiermee moest doen. Ook kan het zijn dat je zelf een product wilt maken en daarvoor een leuk plaatje op Google ziet. Mijn advies: DOE HET NIET!! Op elke afbeelding zitten auteursrechten en je wilt geen claim aan je broek hebben hangen, omdat je een ontwerp van een ander gebruikt. Kopieer bijvoorbeeld ook geen teksten van een ander, ook hier zitten rechten op. In een eerder blog bericht vertel ik je alle ins en outs wat je kunt doen wanneer iemand je ontwerp gebruikt.

4. Zijn mijn volgers ook mijn klanten?

Hoe vaak ik niet een sprongetje gemaakt heb, omdat ik weer een mijlpaal bereikt had met het aantal volgers. Het is natuurlijk super gaaf wanneer iemand je gaat volgen, maar in de praktijk bleek vaak dat deze mensen niet per se zorgde voor meer geld in het laatje. Het is daarom belangrijk om je niet dood te staren op het aantal volgers die je hebt.

5. Kopen mensen mijn producten als ik mijn producten op social media plaats?

Misschien is dit wel herkenbaar, je plaatst enthousiast de hele dag je berichten op social media, maar de reacties worden eigenlijk steeds minder. Dat is ook niet zo gek, want je moet het zo zien als dat jij op de markt loopt en elke markt koopman zijn waar in je gezicht duwt, terwijl je daar helemaal niet op zoek naar bent. Probeer op een leuke manier je volgers te betrekken bij jouw bedrijf. Informeer en inspireer ze en wissel dit af met je producten.

6. Ik heb toch geen concept nodig?

Het gebeurde regelmatig dat ik producten inkocht, terwijl mijn klanten daar niet naar op zoek waren. Bij mijn eerste webshop was het concept, daar waar ik mee begon, heel duidelijk. Ik voegde er alleen steeds meer rommel aan toe, omdat in mijn ogen dat ook ‘wel leuk’ leek. Gevolg: Ik denk dat ik sommige dingen nog steeds op mijn zolder heb liggen. Door een helder concept te hebben, is het voor jou veel makkelijker om te bepalen wat je inkoopt en blijf je niet onnodig met die rommel zitten.

7. Inkoop – verkoop = toch winst?

Ga niet voor de goedkoopste op de markt zijn (tenzij je de Action wilt zijn). Bekijk goed wat je kosten zijn en bepaal je prijs niet alleen vanuit de inkoopsprijs van je producten. Je moet namelijk ook meerdere kosten betalen aan het eind van de maand, zoals je verzendkosten, hosting, verpakkingsmateriaal en je eigen tijd.

8. Investeren is goed voor je bedrijf!

Investeren is goed, alleen als webshop verzuip je nog wel eens in de kosten. Start daarom vanaf dag 1 met het weg zetten van een x percentage van je inkomsten als ‘salaris’. Op deze manier bouw je langzaam aan een potje op voor je zelf en zal niet al je geld de deur uitvliegen aan de rekeningen. Wees ook realistisch over waar je in investeert. Niet alles is per se nodig en je wilt toch ergens geld over gaan houden.

9. De webshop staat online, dat betekend klanten!?

Die webshop staat misschien wel zo online, maar het duurt even om zichtbaar te zijn en klanten aan te trekken. Neem hier dan ook de tijd voor, zorg er voor dat je overal zichtbaar bent en ga aan de slag met je SEO. Rome is ook niet in één dag gebouwd.

Ik zou je zo nog 20 tips kunnen geven, maar dat is teveel om in een blog te benoemen. Je zult als (kersverse) ondernemer misschien nog wel tegen meer dingen aan lopen, maar het is fijn om een aantal dingen vooraf te kunnen tackelen. Wil je weten waar ik je mee kan helpen bij het starten van een webshop of de groei? Neem dan vrijblijvend contact met mij op.

9 antwoorden
  1. Amina
    Amina zegt:

    Goed artikel! Ik heb zelf ook een webshop gehad maar ben er na 1 jaar weer mee gestopt, ik behaalde ook niet de gewenste resultaten. Maar zoiets duurt jaren en moet je opbouwen. Had ik echt onderschat hoor!

    Beantwoorden
  2. Felice Veenman
    Felice Veenman zegt:

    ik heb mijn webshop opgegeven. Het was, zeg maar niet mijn ding. Wanneer je nog iemand weet die een bestaande webshop gekoppeld aan een website wil gaan runnen, let me know

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *