Veel eigenaren van webshops zullen wellicht tegen de frustratie aanlopen dat er weinig tot niks wordt verkocht. Steeds meer mensen gaan over tot het doen van online aankopen, maar toch liggen de verkopen van veel webshops stil. In deze blog geef ik je een aantal tips om jouw webshop omzet te verhogen.
-
Feedback van klanten
Jouw klanten kunnen jou als geen ander vertellen waar jouw verbeterpunten liggen. Jouw klanten hebben na het doen van een aankoop, een duidelijke mening over jouw webshop, producten en service. Maar hoe kom je nou achter de mening van jouw klanten? Stuur ze bijvoorbeeld een korte anonieme vragenlijst. Zo krijg je een duidelijk beeld van de eerlijke meningen van jouw klanten.
Ook kun je de feedback die jij krijgt van klanten, publiceren op jouw website. Zo zien bezoekers van jouw website direct hoe de producten en service van jouw webshop beoordeeld worden.
-
Nieuwe productfoto’s
Goede producten kunnen voor klanten de doorslag geven om over te gaan tot een aankoop of niet. Wanneer jij al jarenlang gebruik maakt van dezelfde productfoto’s, raad ik aan om over te gaan tot nieuwe foto’s. Het maken van nieuwe productfoto’s is een flinke investering, maar het kan er wel voor zorgen dat meer mensen een aankoop gaan doen.
Heb jij niet zoveel budget? Probeer dan eens jouw oude foto’s opnieuw te photoshoppen. Ook kan het gebruiken van klantenfoto’s een leuke oplossing zijn. Zo zien nieuwe klanten gelijk hoe het product gebruikt kan worden.
-
Betere productomschrijvingen
Naast nieuwe productfoto’s, kunnen betere productomschrijvingen ook een groot verschil maken. Kijk eens met een kritische blik naar jouw productomschrijvingen. Zijn deze goed geschreven? Zit het wel goed met de SEO? Staan er fouten in de teksten? Een hele kleine spelfout kan er namelijk al voor zorgen dat een bepaald product slecht verkoopt.
Kijk bijvoorbeeld ook eens naar de productomschrijvingen van concurrenten. Welke elementen gebruiken zij, die jij nog niet gebruikt? Wellicht haal je wat inspiratie uit de omschrijvingen van andere webshops.
-
Adverteren op Google
Het adverteren in Google kan een belangrijke stap zijn om jouw omzet te verhogen. Als mensen ergens naar op zoek zijn, of iets willen kopen zoeken ze op Google. Op het moment dat jij met jouw webshop adverteert op Google, zien deze mensen jouw advertentie voorbijkomen. Zo’n advertentie kan veel waardevolle klanten opleveren, en het is dus zeker de moeite waard om het adverteren op Google eens te proberen.
-
Affiliate marketing
Affiliate marketing kan een goede optie zijn om in een korte tijd veel relevante bezoekers aan te trekken. Met het gebruik van Affiliate marketing, kan je jouw advertenties in een korte tijd op veel relevante websites krijgen. Website eigenaren krijgen een klein percentage van de verkoop in ruil voor het promoten van jouw webwinkel.
-
Voldoende verkeer naar jouw webshop
Het is erg belangrijk voor een webwinkel om voldoende verkeer binnen te halen. Zonder bezoekers naar jouw webshop, krijg je ook geen verkopen. Daarom is het zorgen voor veel verkeer naar jouw webshop, een van de hoofddoelen van elke marketingstrategie. De meeste bezoekers komen via Google. Het krijgen van meer bezoekers via Google kan je bijvoorbeeld doen door te adverteren op Google.
-
Zoekwoorden
Als webshop zijnde, is het erg belangrijk dat jij vindbaar bent in Google. Een belangrijk deel van vindbaar worden, zijn jouw zoekwoorden. Een zoekwoord geeft al een hoop informatie over de fase waarin een bezoeker zich bevindt. Is de bezoeker aan het oriënteren? Of is de bezoeker al klaar om klant te worden?
-
Webwinkel specialist
Op het moment dat jij er echt niet meer uit komt, kan het handig zijn om een webwinkel specialist in te schakelen. Soms kan het namelijk fijn zijn dat iemand even met een frisse blik kijkt naar jouw webshop. Deze specialisten vragen vaak wel wat hogere tarieven, maar ze kunnen we wel uit de brand helpen. Ze zien vaak namelijk meteen waar jouw fouten zitten, en wat je kan doen om deze te verhelpen. Uiteraard kan ik met Mrs e-commerce jou ook hierbij helpen.
-
SEO optimaliseren
De meeste bezoekers komen nog altijd via Google op jouw webshop terecht. Daarom kan het geen kwaad om jouw SEO eens te checken. SEO zorgt ervoor dat jij jouw website optimaliseert voor zoekmachines. Zo word jij vindbaar op de zoektermen waar jij op gevonden wilt worden.
Ook Social Media beïnvloed steeds meer de vindbaarheid van jouw website in de zoekmachines. Zoekmachines kunnen precies zien hoe populair jouw webshop is, of hoe populair bepaalde pagina’s op Social Media zijn. Het is daarom erg belangrijk om regelmatig linkjes naar jouw webshop, of naar verschillende producten te delen via social media.
Ik hoop dat je met deze tips iets meer inzicht hebben gekregen in hoe je je webshop omzet kunnen verhogen. Succes!