Hoe krijg je de financiën van je webshop op orde?

Financiën beheren is lastig. Als ondernemer wil je vaak blijven investeren, omdat je jouw webshop wilt laten groeien. Wat je daarbij vergeet, is dat je niet voor niets hoeft te werken. In dit blog vertel ik je hoe ik dit heb aangepakt.

De eerste jaren van mijn webshop deed ik niet veel anders dan veel andere webshop eigenaren. Veel uren maken en jezelf vrijwel niet uitbetalen. Vaak nog met een baan ernaast, dus dat betaalt de boterham. Maar je doel is op een dag die baan te kunnen opzeggen en je salaris vanuit je webshop te verdienen.

Op een gegeven moment merkte ik dat ik in een cirkeltje terechtkwam. Hoe meer inkomsten er binnenkwamen, hoe meer geld ik uitgaf en hoe meer risico’s ik nam. Even een advertentie van tweehonderd euro hier en een cursus van vijfhonderd euro daar. Die investeringen deed ik niet met slechte beweegredenen. Ik deed dit omdat ik daardoor verder wilde groeien. Maar wat ik over het hoofd zag, was dat ik mezelf vergat.

Daardoor werd het steeds moeilijker om ergens te gaan schrappen en een potje voor mezelf te gaan maken. Tot ik in aanraking kwam met het boek ‘Profit first’.

 

Wat is Profit first?

Profit first is een methode van de Amerikaanse Mike Michalowicz. In het boek vertelt hij hoe hij als ondernemer eigenlijk in dit zelfde cirkeltje terechtkwam en zichzelf oversloeg. Hoewel het bij hem om veel grotere bedragen ging, herkende ik direct het hele verhaal.

Het doel van Profit first is dat je je inkomsten gaat verdelen in een aantal potjes:

  • Inkomsten
  • Kosten
  • Belasting
  • Salaris
  • Winst

Je doet dit door meerdere bankrekeningen aan te maken, zodat je op vaste momenten in de maand je inkomsten over de potjes kunt verdelen.

 

Vooraf ga je bepalen hoeveel procent er in elk potje gaat. Gaat op dit moment het grootste deel van je inkomsten naar Kosten? Dan begin je met Kosten op bijvoorbeeld 90%. Je verdeelt de overige 10% over de andere potjes. Dus het kan zijn dat je maar 1% van je inkomsten naar Winst overmaakt.

Het doel is dat je elk kwartaal het potje Kosten in percentage verlaagt en vervolgens de andere potjes verhoogt. In het boek staan al diverse voorbeelden van verdelingen van de inkomsten. Bepaal vooraf waar je naartoe wilt werken.

Let er daarbij wel op, dat wanneer je minder kosten gaat maken en je bedrijf dus winst maakt, je ook het percentage voor je potje Belasting omhoog schroeft.

Wat is het voordeel van profit first?

Deze methode heeft mij echt heel erg geholpen met het inzien waar mijn kosten allemaal naartoe gaan. Je gaat creatiever met je geld om en denkt beter na over de uitgaven, wanneer je minder geld tot je beschikking hebt.

Doordat je op deze manier je inkomsten verdeelt, betekent dat nog niet dat je als bedrijf ook minder gaat groeien. In tegendeel! Je gaat juist betere beslissingen nemen over waar je geld naartoe gaat.

Waarom jezelf winst uitbetalen als er nog geen winst gemaakt wordt?

Heel simpel: als je het nu niet doet, doe je het nooit. Je werkt keihard aan je bedrijf, dus je mag jezelf echt wel iets gunnen. En geloof me, die 1% of 5% ga je echt niet missen in je kostenpotje. Wel kun je jezelf op de borst kloppen dat jij dat verdiend hebt.

Deze methode wordt al erg veel gebruikt bij andere ondernemers. Bij Mrs Ecommerce pas ik het ook toe. Ik denk dat het vooral voor webshops een manier is om uit die cirkel te komen. Hoge kosten, hoge uitgaven, maar je vergeet jezelf niet meer!

 

 

 

 

 

Meer weten over Profit First of wil je gratis het boek ontvangen bij het openen van een KNAB rekening? Klik dan hier

 

 

Dit bericht is niet gesponsord, maar geheel vanuit mijn eigen ervaring geschreven 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *