Hoe verbeter je de klantenservice op je webshop?

Misschien ken je het wel: je hebt een bestelling gedaan op een webshop en wacht tot je informatie krijgt over je order, maar de verzendbevestiging blijft uit. Je besluit de klantenservice op te zoeken, maar deze is helaas slecht te bereiken. Best vervelend toch? In dit blog geef ik je een aantal tips om de klantenservice op jouw webshop te verbeteren, zodat jij dit veelvoorkomende probleem kunt voorkomen en je klanten tevreden houdt.

1. Zorg dat de klantenservice goed te vinden is

Eén van de allerbelangrijkste dingen is dat de vindbaarheid van je klantenservice goed is, zodat mensen met (dringende) vragen over je producten of de levering ervan snel bij iemand terecht kunnen die hen verder kan helpen. Wellicht hebben ze klachten of is een product niet naar wens, daar komt frustratie bij kijken en is het van belang dat je die frustratie weghaalt door geduldig te blijven en de klant zo goed mogelijk te helpen met het probleem of de vraag. Handig is om een directe link naar de klantenservice op een goed vindbare plek op je webshop te zetten.

2. Zorg voor goede communicatie met de klant

Communicatie is natuurlijk key als het gaat om de klantenservice. Je wil je klanten vriendelijk te woord staan en ze op de meest efficiënte manier helpen, zodat jij en je bedrijf een goede indruk achter kunnen laten. Wanneer er bijvoorbeeld een probleem is met de levering is het belangrijk om dit meteen te laten weten aan je klant. Soms is dit overmacht en kun je er niets aan doen, maar dan is het nog belangrijk om verantwoordelijkheid te nemen en je klanten goed te informeren over de status van hun bestelling.

3. Voeg een chat toe aan je webshop

Een makkelijke en efficiënte optie voor op je website is een chat. Vaak is het zo dat mensen het kunnen waarderen als zij even snel een vraag kunnen stellen en daar ook snel een antwoord op krijgen. Dit kost hen minder tijd en zo verhoog jij ook nog eens je conversie. Dit komt, omdat je door middel van chats het vertrouwen van koopgerichte klanten wint en daarmee de twijfel wegneemt. Een chat op je webshop koppel je gemakkelijk aan je Facebookpagina.

4. Overtref de verwachting van de klant

Verras je klanten zo nu en dan met bijvoorbeeld 10% korting op het moment dat een product of de levering niet naar wens is geweest. Je neemt hiermee het negatieve gevoel van de klant weg en biedt een positief gevoel ervoor in de plaats. Het is ook een goed idee om een kleinigheidje mee te sturen met je bestellingen, omdat het dan waarschijnlijker is dat je klanten terugkomen en/of een goede naam over jouw bedrijf verspreiden aan andere mensen, die potentiële nieuwe klanten kunnen zijn.

5. Beantwoord veelgestelde vragen van klanten

Je kunt door middel van bijvoorbeeld een Q&A pagina of een veelgestelde vragen pagina deze vragen verwerken en beantwoorden, zodat mensen op deze pagina makkelijk hun vraag ertussen kunnen zoeken, waarmee je hen extra moeite bespaart. Deze pagina is makkelijk te combineren met een chat, omdat je in de chat mensen kunt doorverwijzen naar deze pagina. Beantwoord vragen over retour, verzending en over de producten zelf en geef duidelijk aan welke vragen waarover gaan door middel van koppen.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *