fbpx Mrs e-commerce ...

Hoe verhoog ik de gemiddelde orderwaarde in mijn webshop?

In deze tijd waarin alles online besteld wordt, is het lastig om winst te maken, laat staan om misschien je hoofd boven water te houden. Je wilt dus verschillende marketingacties uitzetten om bestellingen binnen te blijven krijgen of nieuwe klanten te werven. Een goede marketingactie is om de gemiddelde orderwaarde te verhogen. Je verleidt dus als het ware je bestaande klanten om meer bij je te bestellen. In dit artikel deel ik tips voor ondernemers met een webshop, hoe die de gemiddelde waarde van de orders kunnen verhogen. 

Toon duurdere varianten in je webshop 

Voor een bezoeker kan het aantrekkelijk zijn om ook de duurdere varianten te laten zien. Duurdere producten of van andere merken betekent dat de bezoeker kan kiezen. Die heeft misschien wat meer eisen aan zijn aankoop, dus wil graag andere opties bekijken. Hierdoor kan je de koper ook sturen naar het duurdere model. 

Laat verwante producten zien 

Het is altijd fijn als je bezoekers een cross-sell kopen. Dit zijn verwante artikelen dat ter aanvulling op het huidige product gekocht worden. Als je bijvoorbeeld een ketting laat zien, laat dan ook de oorbellen in dezelfde kleuren zien. Door deze verwante artikelen te laten zien, denkt de koper al snel: ‘dat is ook handig’ en plaatst het in het winkelmandje.

Pas een productkorting toe bij een grotere afname

Koop je drie stuks, dan betaal je er twee. Dat is het idee van een staffelkorting bij aankoop van een grotere hoeveelheid van hetzelfde product. Door een plugin in je webshop kan dit gemakkelijk berekend worden. Je hoeft dit dus niet zelf uit te rekenen, maar je klant ziet gelijk de prijs die dan gaat betalen.

Geef trouwe klanten korting of een cadeaubon

Trouwe klanten wil je ook belonen, want trouwe klanten zijn loyaal en blijven terugkomen. Je wilt hen daarom belonen door bijvoorbeeld korting te geven op hun eerstvolgende bestelling. Hierdoor maak je misschien in een eerste oogopslag minder winst op de bestelling, maar loyale klanten brengen nieuwe klanten mee, door mond-op-mond reclame. Ze hebben over het algemeen een hogere klantwaarde, want ze bestellen immers vaker bij je webshop. Je kunt ze ook belonen door een cadeaubon te geven, door ze mee te laten doen met een spaarsysteem. 

Voeg productbundels toe in je webshop 

Als ondernemer kan het voor je werken, als je bundels maakt in je webshop. Je laat verwante producten bij elkaar zien aan de bezoeker. Als de bundel compleet wordt besteld, dan krijgt de koper korting. Hierdoor wordt het aantrekkelijker om de gehele verzameling te bestellen. De productprijs wordt dan hoger, waardoor je orderwaarde stijgt. 

One-click-upsell in je webshop gebruiken 

De one-click-upsell is een product wat wordt aangeboden na het afrekenen. Dit hoeft niet apart te worden afgerekend, maar wordt daarna toegevoegd aan de bestelling als de bezoeker dit graag wil toevoegen aan zijn bestelling. Steeds meer payment providers ondersteunen deze upsell. Het is relatief nieuw, maar voor een webshop kan dit zeker lucratief werken. 

Heb je een eigen webshop en wil je ook de gemiddelde orderwaarde verhogen? Of wil je nieuwe klanten aantrekken door andere marketingacties uit te zetten? Schakel dan het onlinemarketingbureau Mrs E-Commerce in. Wij weten aan welke knoppen we moeten draaien, zodat je omzet verhoogd wordt! 

meer blog berichten