Een winactie kan een goede manier zijn om meer nieuwe volgers op jouw Facebook of Instagram account te krijgen, maar er zitten wel wat haken en ogen aan. Je mag namelijk niet vragen om je bericht te delen of iemand te taggen, maar hoe pak je het dan wel aan? In dit blog bericht vertel ik je hoe je een goede winactie opzet en waar je rekening mee moet houden.

Wat mag je niet doen bij een winactie?

We kennen allemaal wel de bekende like, share en win winacties. Vaak een manier om een enorm bereik te realiseren, omdat jouw volgers jouw bericht gaan delen. Deze variant is op Instagram iets lastiger, omdat je niet automatisch kunt zien wie jouw bericht gedeeld heeft en zo dus lastiger een winnaar kunt kiezen.

Alleen is het zo dat er in de regels van Facebook (en dus ook Instagram) is opgenomen dat deze like, share en winacties niet zijn toegestaan. Je mag als bedrijf niet als verplichte voorwaarden stellen dat ze jouw bericht delen, je pagina liken en iemand taggen. Je mag er wel om vragen, maar het mag geen verplichting zijn. In de voorwaarden van Facebook staat aangegeven dat wanneer je deze regel overtreedt, ze zonder pardon je Facebook pagina of Instagram account offline kunnen halen.

Waar mag je wel om vragen bij een winactie?

Waar je dus niet mag vragen om het bericht te delen, mag je wel vragen om je bericht en te reageren op je bericht. Waar je misschien zou denken dat het delen heel goed voor je bereik is, is het juist dat door reacties Facebook en Instagram je bericht nog meer gaat boosten. De grap is vaak dat mensen dan automatisch alsnog je bericht gaan delen en dat is oké, want je vraagt er zelf niet om.

Het stellen van een vraag is ook altijd goed idee, dit zorgt er sowieso voor dat mensen gaan reageren op je post. Denk bijvoorbeeld aan: “Laat hieronder achter welke kleur je zou willen winnen.”

Wettelijke regels van een winactie

Facebook heeft nog meer kleine regeltjes die ik voor je op een rij heb gezet:

  • Je moet vooraf duidelijk aangeven wat de totale waarden van de prijs is.
  • Je moet duidelijk aangeven hoe ze mee kunnen doen.
  • Je moet aangeven hoe vaak iemand mee mag doen.
  • Je moet aangeven dat een minderjarige toestemming heeft van een ouder bij deelname.
  • Je moet aangeven dat de Facebook of Instagram buiten de winactie staat.
  • Wanneer je persoonsgegevens verzameld, zoals bijvoorbeeld een e-mailadres, dan moet je linken naar je privacy verklaring.

Daarnaast geldt er een wettelijke kansspelbelasting voor prijzen boven €449,-. Alles daarover en hoe je de prijs verwerkt in je boekhouding, lees je hier.

Tips om een goede winactie op te zetten

  • Geef een leuke prijs weg, waar je volger echt wat aan heeft. €10,- shoptegoed of een klein lullig dingetje is voor veel mensen niet heel interessant om aan de actie mee te doen.
  • Zorg dat je winactie betrouwbaar overkomt en alle nodige informatie in de tekst staat
  • Vermeld duidelijk hoelang de winactie duurt. Doe dit niet te lang, omdat je dan mensen hun aandacht kwijt bent.
  • Deel ook heel duidelijk wie de winnaar van de winactie is. Dit kan onder dezelfde post als de winactie, als in een nieuw bericht.
  • Maak een leuke afbeelding waarbij het al opvalt dat het om een winactie gaat.

Ideeën voor het opzetten van een winactie

Je kunt natuurlijk voor de al bekende “like, share & win” actie gaan (volgens de regels van Facebook), maar je kunt het ook eens anders aanpakken. Hieronder deel ik een paar ideeën met je:

  1. Verzin een onderschrift en win
  2. Raad het aantal…..
  3. Deel de leukste quote
  4. bedenk een naam voor dit product
  5. Wat zou je met dit product doen?
  6. Raad wat voor artikel dit is
  7. Keuze tussen artikelen laten maken
  8. Gun iemand anders het product
  9. Doe een winactie met een collega-ondernemer
  10. Plaats een foto van jezelf met het product

Wat is het doel van de winactie?

Voordat je een winactie gaat opzetten, is het vaak ook handig om eens te bedenken wat je er mee wilt bereiken. Wil je jouw volgers activeren of juist misschien nieuwe volgers bereiken. Besef je wel heel goed, dat je vaak met een winactie ook mensen aantrekt die alleen maar komen om wat te winnen. Je ziet dan ook vaak dat je na een winactie altijd wat volgers kwijt raakt.

Hoe kies je een winnaar?

Het kiezen van een winnaar van je winactie kan soms nog wel eens lastig zijn. Want hoe zorg je er voor dat je niemand voortrekt of dat je volgers vinden dat je niemand voortrekt. Je hebt natuurlijk geen zin in gezeur achteraf. Er zijn een aantal dingen die je kunt doen:

  • Maak lootjes. Het is wel heel veel werk om de naam van elke deelnemer op een papiertje te schrijven, maar vaak vinden mensen het wel heel erg leuk als je een videootje maakt waar de winnaar getrokken wordt.
  • Maak gebruik van een online name picker. Hier vul je alle namen in en de tool kiest random iemand uit. Ik maak altijd gebruik van Wheel of names, dat ziet er ook nog eens leuk uit als je er een filmpje van maakt.
  • Instagram comment picker. Ja ook hier heb je tools voor. Je koppelt je account met de tool en hij kiest random iemand uit de reacties, je kunt er vaak ook nog een bepaalde voorwaarden aanhangen. Een voorbeeld van een Instagram comment picker, vindt je hier.
  • Wat je voor Instagram hebt, heb je ook voor Facebook. Dus hier vind je de Facebook comment picker.
  • Scrol met je ogen dicht door de reacties en de winnaar is de persoon bij wie je stopt. Je kunt dit zelfs door je kind laten doen (vinden mensen ook weer leuk om te zien).

Conclusie

Dus hoe zet je nou een succesvolle winactie op Instagram en/of Facebook op? Zorg dat je een leuke prijs hebt die je deelt in een post waarbij je alle informatie deelt. Een leuke foto zorgt er voor dat je bericht goed opvalt. Zorg er vervolgens ook nog eens voor dat je ook achteraf de deelnemers goed informeert over de winnaar and you are good to go! Succes

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *