Je zit er al een tijdje mee over na te denken om te stoppen met je webshop en deze te verkopen, maar je hebt geen flauw idee waar je moet beginnen en waar je allemaal op moet letten. Ik weet precies wat je bedoelt. Vorig jaar besloot ik zelf mijn webshop te verkopen en ik kon nergens een compleet overzicht vinden, behalve de optie om voor een hoop geld iemand in te schakelen. Ik heb al mijn ervaringen voor je op een rij gezet!

Laten we bij het begin beginnen, voordat je opzoek gaat naar potentiële kopers is het verstandig om al je cijfers op een rij te gaan zetten;

  • Hoeveel orders heeft je webshop ontvangen?
  • Wat zijn je omzetten geweest het afgelopen jaar/jaren?
  • Wat zijn je bezoekers aantallen?
  • Wat is je gemiddelde orderwaarde?
  • Hoeveel likes/followers heb je op social media?
  • Wat zijn je marges per product?
  • Zit je vast aan bepaalde contracten?

Naast de belangrijkste cijfers is het ook verstandig om een duidelijk overzicht te hebben wat een eventuele koper krijgt wanneer de webshop wordt overgenomen. Is dat enkel de webshop zelf of ook voorraad en contacten. Wanneer je enkel je webshop verkoopt zonder enkele voorraad of leveranciers, verkoop je enkel je naam (goodwill). Hoe meer extra “waarde” jij mee verkoopt, hoe meer invloed dit heeft op je verkoopprijs.

Wat is jouw webshop waard?

Dit is misschien wel het lastigste onderdeel van het hele proces. De waarde van jouw webshop is afhankelijk van hoeveel omzet en winst jij maakt, maar ook bijvoorbeeld gemaakte investeringen en je voorraad. De waarde die de webshop voor jou heeft kan anders zijn dan wat het voor een ander waard is. Probeer voor jezelf een bedrag te bepalen waar jij je goed bij zou voelen, je kunt ten alle tijden de onderhandeling met een eventuele koper aan gaan.

Wist je dat bij de verkoop van een onderneming er geen btw berekend mag worden? Je hoeft dus over de verkoop van de onderneming geen btw af te dragen aan de belastingdienst.

Hoe vind ik een koper?

Er zijn verschillende partijen waarbij je de mogelijkheid heb om je webshop “te koop” te zetten, echter zou je dit ook prima zelf kunnen doen. Plaats bijvoorbeeld eens een berichtje op je social media of op marktplaats of ondernemers gerelateerde Facebook groepen. Vaak krijg je hieruit al genoeg reacties waarmee je vooruit kunt. Doordat je de cijfers al op een rij hebt gezet, kan je de geïnteresseerde direct voorzien van alle informatie.

Wil je toch meer hulp bij het verkopen van je webshop? Dan kunnen ze je bij Webshopovername.nl helpen! Zij helpen je met de verkoop van je webshop op no cure no pay basis.

Ik heb een koper gevonden.

Top goed bezig, maar nu komt pas het echte werk. Er komen nogal wat administratieve handelingen bij een webshop overname kijken. Ik heb ze allemaal voor je op een rijtje gezet:

Maak duidelijke afspraken

Dit is het allerbelangrijkste bij een webshop overname. Bepaal gezamenlijk;

  • per wanneer de webshop over gaat naar de koper,
  • wat de koper allemaal krijgt voor de koop,
  • wat de verkoopprijs is,
  • per wanneer dit bedrag bepaald moet worden

Het handigste is om dit vast te stellen in een contract. Ik kwam een super handige template tegen voor een koop overeenkomst speciaal gericht voor webshops zonder personeel. Deze kost €21,- ex btw, maar dan weet je zeker dat je de hele koop goed vast gelegd hebt.

Wijzigingen bij de Kamer van Koophandel.

Ook bij de Kamer van Koophandel moeten de wijzigingen doorgevoerd worden. Jij als huidige eigenaar zal de naam uitschrijven en de nieuwe eigenaar moet deze inschrijven.

Er zijn een aantal opties:

Wanneer je maar een handelsnaam ingeschreven hebt staan bij de KVK en je gaat volledig stoppen met zelfstandig ondernemen, dan kan je via de website van de KVK aangeven dat je de onderneming wilt overdragen aan een nieuwe eigenaar. De nieuwe eigenaar moet de nieuwe handelsnaam vervolgens inschrijven bij de Kamer van Koophandel.

Wanneer je meerdere handelsnamen geregistreerd hebt staan bij de Kamer van Koophandel en enkel stopt met een hiervan, dan heb je de mogelijkheid om via het wijzigingsformulier de handelsnaam uit het handelsregister te verwijderen. Ook de nieuwe eigenaar zal de nieuwe naam moeten inschrijven.

Wil je verwarring voorkomen bij de Kamer van Koophandel, stuur dan beide formulieren tegelijk op. Zo weten zij dat het betreft om een overname.

 

Licht zo veel mogelijk je leveranciers en/of verkooppunten in

Om verwarring te voorkomen bij je leveranciers, is het verstandig om van te voren zo veel mogelijk mensen al in te lichten over de overname. Wanneer dit enkel partijen zijn waar je inkoop doet door bijvoorbeeld online bestellen dan is dit niet nodig. Wel is het verstandig om alle informatie en partijen voor de nieuwe eigenaar op een rij te zetten en eventueel alle wachtwoorden te wijzigen.

 

Wijzig betaalproviders

De nieuwe eigenaar wil natuurlijk wel zelf alle inkomsten ontvangen vanaf de overname datum. Zorg er daarom ook voor dat alle betaalgegevens zijn aangepast. Je kunt er voor kiezen om in een kleine overgangsperiode de webshop even te sluiten en hiermee alle gegevens aan te passen.

Nieuwe eigenaar vraagt rekeningnummer aan

Bij de overname komt niet jouw bankrekening kijken, het is dan ook belangrijk dat de nieuwe eigenaar een nieuw bankrekening nummer aanvraagt en deze koppelt aan alle betaalproviders die bij de webshop komen kijken.

 

Overname webshop contract

Draait de webshop op een systeem die gehuurd wordt. Neem dan even contact op met deze partij. Het kan namelijk zijn dat ook de overname daar aangepast moet worden. Bij bijvoorbeeld Mijn Webwinkel dien je een overname contract door beide partijen in te leveren.

Draait de webshop op een ander soort systeem, dan kan het zijn dat je de domeinnaam op de naam van de nieuwe eigenaar moet laten zetten.

Stuur een factuur

Voor de kosten van de webshop, kan je de nieuwe eigenaar een factuur sturen. Zoals eerder aangegeven reken je hier geen BTW over. Verkoop je de webshop incl voorraad vermeld dit dan niet apart op de factuur. Over dit onderdeel zal je anders namelijk wel btw moeten berekenen, wat helemaal niet nodig is, omdat het bij de bedrijfsovername hoort.

 

Waar moet je allemaal nog meer rekening mee houden:

* Het kan altijd zijn dat er nog facturen na de overname datum binnen komen over de periode dat jij nog eigenaar bent geweest. Maak duidelijke afspraken met de nieuwe eigenaar zodat hier geen verwarring over kan ontstaan.

* Het handigste is om een overname op de eerste van de maand te realiseren. Hierdoor voorkom je dat er twijfel ontstaat tussen eventuele inkomsten en kosten posten.

* Ben je een eenmanszaak? Let er dan op dat de verkoop van je webshop door de belastingdienst gezien kan worden als winst en dus als inkomsten. Echter kan je bij je inkomsten belasting wel een stakingsaftrek noteren.

Wat is een stakingsaftrek
Hebt u uw hele onderneming gestaakt, bijvoorbeeld doordat u de onderneming hebt verkocht? Dan moet u belasting betalen over de stakingswinst. U mag de stakingsaftrek aftrekken van de stakingswinst. De aftrek is gelijk aan de stakingswinst, maar is maximaal € 3.630.

Twijfel je hier over? Laat je dan goed informeren.

2 antwoorden
    • Stefanie
      Stefanie zegt:

      Hi Kelly
      Zorg dat je veel informatie krijgt, zodat je weet wat de situatie van de webshop.

      Vraag o.a.:
      – hoeveel bezoekers krijgt de webshop per maand en waar komen ze vandaan. Wanneer een webshop veel verkeer krijgt via Google ben je al meer gegarandeerd van een stroom aan bezoekers dan wanneer je afhankelijk bent van social media
      – hoeveel omzet heeft de webshop en wat zijn de vaste kosten. Bedenk daarmee ook binnen hoeveel tijd je de investering kunt terug verdienen.
      – vraag een voorraad lijst welke producten zijn dit en wat is de waarde
      – krijg je ook de gegevens voor de inkoop van de producten?

      Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *