5 webshop misvattingen

Vijf webshop misvattingen

Er zijn diverse misvattingen op webshop gebied, een grote reden waarom ook zoveel webshops er binnen een paar jaar weer mee stoppen. In dit blog bericht vertel ik de vijf veel voorkomende misvattingen en haal ik ze onderuit.

Misvatting 1: Wanneer ik mijn webshop online zet, krijg ik direct klanten

 

De eerste webshop misvatting komt voornamelijk voor bij starters. Er wordt namelijk vaak gedacht dat je gelijk klanten krijgt op het moment dat je je webshop online zet. Dat is dus niet waar! Jij bent namelijk een van de ongeveer 80000 webshops in Nederland. Om te beginnen zal Google enige tijd nodig hebben om jou te vinden. Zolang jouw webshop nog niet geoptimaliseerd is, weet Google ook niet wat jij verkoopt. Door deze misvatting gaan heel veel startende webshops onderuit. Hou er dus rekening mee dat je niet gelijk klanten krijgt op het moment dat je webshop online gaat.

 

Misvatting 2: Wanneer je webshop online staat, trek je direct klanten na het aanmaken van een Facebook pagina.

 

De tweede misvatting is dat je bij het online zetten van je webshop alleen even een facebookpagina hoeft te openen, en dat je dan gelijk klanten trekt. Ook dat is niet waar! Jij bent helaas niet de enige die facebook gebruikt om aan klanten te komen. Gebruikers van Facebook en Instagram krijgen zoveel content te zien dat jouw webshop ondergesneeuwd wordt. Waar je vroeger heel makkelijk kon groeien op Facebook met het aantal volgers, is het tegenwoordig niet zo makkelijk meer. Het algoritme werkt niet mee en het kost gewoon tijd om aan het juiste aantal volgers te komen. Je krijgt dus niet direct volgers bij het starten van een Facebook pagina. Blijf niet hangen bij één social media kanaal.

 

Misvatting 3: Een webshop doe je zomaar even

De derde misvatting is dat het onderhouden van een webshop een fluitje van een cent is. Deze misvatting wordt heel verkeerd ingeschat van buitenaf. Je moet er rekenen dat jij als webshophouder er zelf voor moet zorgen:

  • dat jouw webshop gevuld is
  • dat er contact is met klanten
  • dat je de bestellingen inpakt
  • dat je de belasting doen
  • dat je de social media kanalen doet en ga zo maar door.

Jij doet alles in je eentje. Een webshop kost je niet maar even een paar uurtjes per dag. Een webshop draaiende houden kost gewoon heel veel tijd en heel veel werk.

Misvatting 4: Het is niet meer mogelijk om een succesvolle webshop op te starten

De vierde misvatting is dat het door het grote aantal bestaande webshops niet meer mogelijk is om een succesvolle webshop op te zetten. Dat is onzin! Er zijn heel veel webshop en er starten jaarlijks heel veel webshops, maar binnen twee jaar zijn eigenlijk de helft van deze webshops alweer gestopt. Dat betekent dat er dus wel degelijk kansen zijn voor jouw webshop. Als jij een goed idee hebt en dat idee goed op de markt zet is het echt mogelijk om een succesvolle webshop te starten. Het belangrijkste is dat jij geloofd in je concept en ook de tijd ervoor neemt. Wees realistische en wees vooral ook bereid om te investeren. Zonder investering gaat jouw bedrijf niet groeien.

Misvatting 5: Met een één type product kun je geen succesvolle webshop neerzetten

De laatste misvatting is dat je met één type product geen succesvolle webshop neer kunt zetten. Ook dat is onzin! Er zijn natuurlijk heel veel webshops in Nederland die diverse producten verkopen en een heel breed assortiment hebben, zoals bijvoorbeeld: bol.com. Het komt steeds meer voor dat webshops bijvoorbeeld alleen sokken verkopen. Een voordeel wanneer je één vast concept hebt, is dat het makkelijker is om klanten te trekken en je wordt beter vindbaar in Google. Ook kun je jezelf als professional neerzetten, want je bent natuurlijk autoriteit op jouw gebied. Ook hebben mensen hierbij minder last van keuze stress. Mensen weten namelijk waarvoor ze bij jou terecht kunnen en ze hoeven geen ruim assortiment aan verschillende producten te doorzoeken.

Had jij ook een van deze misvattingen?

15 antwoorden
  1. Amy
    Amy zegt:

    Je uitleg bij nummer vier klopt zeker, hoewel ik wel denk dat het steeds moeilijker is om tegen de ‘grote reuzen’ op te vechten als nieuweling in de e-commerce wereld.

    Beantwoorden
  2. Victor
    Victor zegt:

    Mooie, nuchtere tips. Ik help klanten met Linkedin en veel opdrachtgevers denken net als bij een webshop dat ze in no time met Linkedin hun doelen bereiken. Als het zo makkelijk was, zou iedereen het doen.

    Beantwoorden
  3. Melanie Hoogvliet
    Melanie Hoogvliet zegt:

    Een aantal van deze misvattingen zijn op zoveel dingen van toepassing. Denk aan fysieke winkels en blogs. Zeker dat je niet meer succesvol zou kunnen zijn. Je moet gewoon geloven in je eigen en je er voor 100% voor inzetten

    Beantwoorden
  4. Rory
    Rory zegt:

    Helder en duidelijk. Heel nuttig ook voor mensen die een webshop willen starten. Want ik denk inderdaad dat er mensen zijn die er heel laconiek tegenover staan en denken: “Dit doe ik even”. Maar ik kan mij aan de andere kant ook voorstellen dat er mensen zijn die juist ontmoedigd raken door de ‘overload’ aan webshops. Ik kan het alleen van de bloggers-kant bekijken. Daar heb ik zelf geleerd dat door een lange adem te hebben, goede content te creëeren en een hoge gunfactor te hebben, je jezelf wel degelijk kunt onderscheiden. Overigens ook door een bepaalde niche te kiezen.

    Beantwoorden
  5. Krystle
    Krystle zegt:

    Denk dat veel mensen er heel makkelijk over denken. Maar zoals met alles moet je er natuurlijk veel tijd insteken. Lijkt me ook wel lastig met zoveel webshops tegenwoordig om er echt uit te springen

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *