fbpx Mrs e-commerce ...

Moet je de verzendkosten terug betalen bij het retourneren van een order?

Een vraag die ik vaak krijg is, hoe zit het nou met de verzendkosten wanneer een order wordt geretourneerd? In dit blog bericht leg ik het je precies uit!

Wettelijk geregeld.

In de wet koop op afstand zijn diverse zaken vastgelegd over het retourneren van een bestelling. Zo heeft de klant 14 dagen de tijd na ontvangst van de bestelling om zijn retour aan te melden bij jou als webshop. Belangrijk om rekening mee te houden is dat je duidelijk op je webshop vermeld wat de voorwaarden zijn voor het retourneren en hoe dit bij jou werkt.

Hoe zit het nou met die verzendkosten?

Ik kan de hele wet koop op afstand met je doornemen, maar ik had beloofd om het onderdeel verzendkosten met je te behandelen. In de wet is vast gelegd dat wanneer de klant zijn gehele bestelling terug stuurt, jij het volledige order bedrag moet terug sturen. Je mag de verzendkosten die de klant betaald heeft aan jou niet in houden en je mag geen administratie kosten rekenen. Stuurt de klant maar een deel van de order retour? Dan hoef je enkel het geretourneerde artikel terug te betalen.

Vaak bestaat er ook nog wel eens de verwarring met de kosten die de klant betaald om het artikel naar jou terug te sturen. In de wet staat vast gelegd dat jij deze als webshop niet hoeft te vergoeden aan de klant. Zorg er wel voor dat dit duidelijk op de webshop vermeld staat, het is namelijk zo dat wanneer dit niet het geval is de klant hier over zou kunnen vallen.

Hoe betaal ik het order bedrag terug?

Dat is eigenlijk vrij simpel, er staat wettelijk vast gelegd dat je de klant moet terug betalen op dezelfde manier als dat zij betaald hebben op jouw webshop. Het kan uiteraard zijn dat bijvoorbeeld door een technisch probleem de betaling handmatig moet overmaken, zorg er dan wel voor dat je de klant hiervan op de hoogte brengt.

meer blog berichten