Een landingspagina maken is voor jouw webshop de kans om meer verkopen te realiseren. Je biedt op een landingspagina namelijk heel specifiek één product aan. Zo’n pagina is zeer geschikt voor een actie, zoals een openingsaanbieding, Black Friday of een aanbieding voor een specifieke feestdag. Door te werken met dit soort pagina’s verleid je als het ware de bezoeker om de beste keus te maken in jouw webshop, simpelweg omdat er maar één keus is op de pagina, waar jouw potentiële klant op landt.
Een landingspagina maken begint bij het bepalen het aanbod en de strategie
Met welke doel maak je de landingspagina? Welke actie wil je dat de bezoeker uitvoert? Is dit de verkoop van een kennismakingsaanbieding, een actie voor bestaande klanten of het aanbieden van een specifiek product voor bijvoorbeeld feestdagen. Misschien heb je wel een leuk nieuw product gelanceerd en zou je graag willen dat je ideale klant dit afneemt? Kortom denk van tevoren goed na over jouw aanbod en wat jij vervolgens met deze leads of klanten gaat doen. Bedenk ook wat de toegevoegde waarde van jouw aanbod is voor de doelgroep. Wat maakt jouw aanbod waardevol aantrekkelijk? Deze informatie heb je nodig om de bezoeker ook daadwerkelijk te overtuigen van jouw aanbod.
De technische aspecten van een landingspagina
Zoals elke andere pagina op jouw website, maak je deze SEO vriendelijk. Dat wil zeggen dat je van tevoren nadenkt over de keywords, de titel, meta-description en de URL en deze op de juiste manier instelt op de pagina. Maak je gebruik van WordPress, dan is de meest makkelijke manier om dit in te stellen via de plug-in van Yoast. Zorg dat je landingspagina responsive is, dat wil zeggen dat het op zowel desktop, tablet en mobiel goed leesbaar en mooi uitgelijnd is.
Het uiterlijk van de landingspagina verleiden in plaats van afleiden
Een goede landingspagina geeft de bezoeker de informatie waar hij of zij naar op zoek is. Al het andere kan alleen maar afleiden en kan er zelfs voor zorgen dat er geen actie plaatsvindt op de pagina. Een landingspagina bevat dus geen overbodige informatie, zoals banners en pop-ups. Zorg voor een aantrekkelijke en duidelijke titel, zodat de bezoeker direct weet wat er te vinden is op de pagina. Er dient ruimte te zijn voor een stuk tekst en een formulier of button waardoor de gewenste actie uit te voeren is. Maak de landingspage aantrekkelijk door het gebruik van een mooie relevante foto die bij de uitstraling van je onderneming past.
De tekst op de landingspagina
Nu je weet waarom jouw aanbod waarde toevoegt voor jouw doelgroep, is het van belang om dit motiverend te beschrijven en deze tekst boven het formulier of de button goed zichtbaar en leesbaar te plaatsen. Ga er dus niet vanuit dat elke bezoeker ingaat op jouw aanbod. Zorg dat de button altijd een goede tekst bevat die aanzet tot actie, bijvoorbeeld; “Klik hier om je aanbieding te claimen.”
Wil je een landingspagina maken? Denk dan ook aan de vervolgactie!
Doordat je goed hebt nagedacht over de strategie, is het van belang dat je een goede opvolging geeft. Vergeet jouw bezoeker dan ook niet om akkoord te gaan met jouw voorwaarden om bijvoorbeeld opgenomen te worden in je email marketing. Maak altijd gebruik van een goed systeem om je contacten en de fase waarin zij zich bevinden in het aankoopproces vast te leggen. Je kunt dit heel gemakkelijk doen via het programma Mailblue. Met dit programma kun je middels een stroomschema follow-up mails versturen zodat je een band opbouwt met jouw (potentiële klant) Tevens wordt jouw contact opgenomen in de database van Mailblue. Hierin zie je precies welke acties jouw inschrijver heeft ondernomen op jouw website en of de verstuurde mails zijn geopend. Zo kun je analyseren welke content aanslaat en welke niet om zo je online marketingactiviteiten te optimaliseren.
Extra tip voor jouw webshop, maak een Ebook!
Als jij net dat beetje extra biedt dan je concurrent heb je niet alleen de kans dat de potentiële klant ook daadwerkelijk klant wordt, maar heb je ook kans dat er een herhaalaankoop plaatsvindt. Dit principe heet wederkerigheid. Als je heel veel waarde geeft en de verwachtingen van je potentiële klant overtreft, zijn jouw bezoekers geneigd iets terug te doen voor hetgeen zij gekregen hebben, een aankoop dus. Maar hoe zet je nu zo’n e-book in? Verkoop je bijvoorbeeld planners, maak er een leuk e-book bij met jouw beste plantips. Heb je een webshop met baby- en kinderkleding, maak een stijlboek, zodat jouw potentiële klant gelijk leuke combinaties kan maken en eventueel daarmee ook extra aankopen doet. Wees creatief, de mogelijkheden zijn eindeloos.
Stella van Marketingmama.nl helpt ambitieuze business mama’s een winstgevend bedrijf te creëren door het geven van marketingadvies. Haar visie is dat mama’s die een winstgevend bedrijf willen hebben waar zij gelukkig van worden, een erkend en vertrouwd merk moeten worden in hun specifieke markt. Door de ambitieuze business mama’s te begeleiden in haar 1-op-1 adviestraject en het aanbieden van online trainingen on demand kunnen deze ondernemers floreren met hun business en een leven leiden waar zij van dromen.