Ken je de frustratie van een slechte klantenservice? Je bestelt een product en kijkt regelmatig wanneer het product wordt bezorgd. Na een paar dagen heb je nog steeds geen verzendbevestiging ontvangen in je mailbox dus je raakt langzaam gefrustreerd. De klantenservice van de webshop is slecht te bereiken en ze verwijzen je van het kastje naar de muur. Dit is zo vervelend. Een slechte klantenservice is echt het slechtste wat je voor een bedrijf kan doen! De klanten komen niet meer terug en verspreiden een slechte naam over jouw bedrijf. Ik wil je in dit blog graag een handje helpen met vijf  tips om jouw klantenservice te verbeteren.

Tip 1: Zorg ervoor dat de klantenservice eenvoudig te vinden is.

Klanten zoeken vaak contact als er iets onduidelijk is, als ze een vraag hebben of als er iets mis is met hun bestelling. Een deel van deze klanten is gefrustreerd, omdat een product of levering niet naar wens is. Deze frustratie kan je wegnemen als je geduldig blijft en met goede oplossingen komt. Ze vinden het fijn als het gemakkelijk is om de klantenservice snel te bereiken. Zorg er daarom altijd voor dat er op jouw webshop een duidelijke link is naar de klantenservice.

Tip 2: Communiceer goed met jouw klanten!

Is er een probleem met een levering, laat dit dan meteen weten aan je klanten. Het maken van fouten is menselijk, maar voor klanten is het heel belangrijk om hiervan op de hoogte te worden gebracht. Soms is het overmacht, maar om dit goed op te lossen moet je de verantwoordelijkheid nemen en klanten altijd goed informeren.

Tip 3: Voeg een chat toe aan de webshop.

Je hebt verschillende opties om een chat toe te voegen aan jouw webshop. Je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen een chat op je webshop te koppelen aan je Facebookpagina. Als mensen op jouw webshop zitten is het fijn als ze gemakkelijk een vraag kunnen stellen en daar ook snel antwoord op krijgen. Hier haal je echt meerdere klanten uit! Met een chat kan je op een vrij eenvoudige manier je conversie verhogen, omdat de twijfel van koopgerichte klanten snel weggenomen kan worden. Een andere tip is de app Tawk.To, waarbij je zelf de chat aan en uit kan zetten in jouw webshop. Zo kan je werken wanneer jij dat wilt!

Tip 4: Overtref de verwachting van de klant!

Verras je klanten, bijvoorbeeld met 10% korting wanneer een product of levering niet naar wens is. Op deze manier kan je het negatieve gevoel van de klant wegnemen. Daarnaast kan je er voor kiezen om een extraatje toe te voegen aan de bestelling. Liever een blije kant dan een slechte naam over jouw webshop! De klant voelt zich gezien en gewaardeerd. Klanten verspreiden zo een goede naam over de webshop en komen zelf ook sneller terug.

Tip 5: Beantwoord zoveel mogelijk veel gestelde vragen in je webshop

Probeer zoveel mogelijk relevante vragen te beantwoorden in je webshop. Dit kan bijvoorbeeld op een Q&A of veel gestelde vragen pagina. Beantwoord niet alleen vragen over de verzending of retour, maar ook over de producten zelf. Zo kan je bijvoorbeeld vragen beantwoorden als: “Hoe blijven de producten in een goede staat?” of “Hoe maak ik de beste keuze?”. Je kunt er ook voor kiezen een informatieve blog over jouw producten op je webshop te plaatsen. SEO technisch kan dit voordeliger zijn. Wanneer veel vragen al in jouw webshop beantwoord zijn, kan je klanten via de chat eenvoudig doorverwijzen. Win-win situatie!

Kortom, niets is zo belangrijk binnen een bedrijf als een goede klantenservice. Verbeter de klantenservice in jouw webshop door goed te communiceren met klanten en overtref hun verwachtingen. Ook jij kan zo je conversie verhogen!

 

Wil je liever luisteren? Je vindt mijn podcast afl 12: 3 tips voor een betere klantenservice op iTunes en op Spotify

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *