Als mensen in jouw webshop belanden, is vaak het eerste wat ze zien de homepage. Daarom is er ook niets belangrijker dan een aantrekkelijke en overzichtelijke homepage. Als de voorpagina onoverzichtelijk is, geeft dit een slechte eerste indruk en kan dit de klant afschrikken. De lay-out van een webshop wordt nog steeds onderschat! In dit blog help ik je een handje en geef ik je 5 tips voor een goede homepage in jouw webshop.

  1. Vind een balans in de hoeveelheid tekst

Een homepagina moet niet te veel, maar ook niet te weinig tekst bevatten. Klanten moeten in één oog opslag kunnen zien wat het doel is van jouw webshop en of zij op het juiste adres zijn. Dit kan je bereiken met een tagline: enkele woorden die duidelijk maken wat de bezoeker aan jouw bedrijf heeft. Als de klant eerst een lap tekst moet lezen kan dit tegenstaan. Wel is het belangrijk om de essentiële producten of diensten van jouw webshop op de homepagina te highlighten. Tekst is nodig om afbeeldingen te verduidelijken, maar houd het beknopt. Kleine side note: Denk wel aan je SEO. Om goed door Google op gepakt te worden, zal je wel tekst moeten hebben op je homepage. Plaats deze tekst dan zo ver mogelijk onder op, zodat deze je klant niet afleidt.

  1. Houd de lay-out clean en simple

Veel ondernemers leggen te veel focus op het design van de webshop. Vormgeving is belangrijk, want het is goed als de homepage er aantrekkelijk en professioneel uit ziet. Maar, wees je ervan bewust dat een te drukke achtergrond erg vervelend is voor de bezoeker. Kijk uit met grote headerfoto’s en bewegend beeld. Dit kan afleiden van het doel van jouw webshop. Houd je design daarentegen clean en simpel. Gebruik niet teveel botsende kleuren, maar zorg voor een rustige uitstraling.

  1. Zorg voor een duidelijk hoofdmenu

Een scannende klant is naar iets op zoek en wilt dit zo snel mogelijk vinden. Daarom is het belangrijk dat de bezoeker op de homepage een duidelijk hoofdmenu kan vinden, zodat het gewenste product of de dienst eenvoudig gevonden kan worden. Houd het bij één menu en geen hoofd- en zij menu bijvoorbeeld. Twee menu’s maken de homepage onoverzichtelijk en de klant weet niet waar die moet gaan zoeken. Zorg daarnaast dat het menu gebruiksvriendelijk is en dat de categorieën logisch zijn ingedeeld. Producten die bij elkaar horen zet je in één categorie en die kan je onderverdelen in subcategorieën.

  1. Plaats een zoekfunctie op de homepage

Als de klant ondanks een overzichtelijk navigatiemenu een bepaald product niet kan vinden, is het fijn als een zoekfunctie de bezoeker verder kan helpen. Als deze niet aanwezig is kan de klant gefrustreerd raken en naar andere webshops gaan, waar het product wel makkelijk te vinden is. Dit is niet wat je wilt als ondernemer dus maak het navigeren vanaf jouw homepage zo eenvoudig mogelijk.

  1. Wees uniek

Probeer je te onderscheiden van andere webshops, zodat klanten geboeid blijven en niet na het zien van de homepage afhaken. Maak je webshop persoonlijk en begin hier al mee op de homepage. Highlight jouw unieke producten of diensten en vermijd onpersoonlijke stockfoto’s die het doel van jouw webshop vervagen. Zorg in plaats daarvan voor authentieke beelden die passen bij de inhoud van jouw webshop.

Kortom, maak een homepage clean en overzichtelijk. Gebruik geen schreeuwende headerfoto’s of bewegende beelden en zorg voor een duidelijk navigatiemenu. Op deze manier schrik je de klanten niet af en is de kans groter dat de bezoeker jouw product koopt. Succes!

 

7 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *