Je klanten minder snel laten afhaken bij de check-out: hoe zorg je daarvoor?

Je klanten bezoeken je website wel en zetten dingen in hun winkelmandje, maar rekenen uiteindelijk niet af, herken jij dit? Wellicht kun jij wat veranderingen aanbrengen op je webshop, zodat je klanten minder snel afhaken en juist sneller geneigd zijn om door te gaan met het afrekenen van hun bestelling. Welke veranderingen dat zijn, lees je in dit blog.

De plek van je winkelmandje op je webshop

Waar je winkelmandje vindbaar is, is heel belangrijk voor je klanten. Bedenk je maar eens dat jij in een winkel staat met je producten in je handen maar je kunt de kassa niet vinden. Dan ben je waarschijnlijk ook sneller geneigd om je producten terug te leggen en de winkel te verlaten. Het is daarom cruciaal dat de knop naar het winkelmandje goed zichtbaar is. Velen zijn gewend dat het winkelmandje rechts bovenin op de website staat, dit is een soort ongeschreven regel binnen de e-commerce wereld.

Het geven van duidelijkheid over verzendkosten en de levertijd

Ga er maar van uit dat je klanten graag duidelijkheid hebben over hoe het zit met verzendkosten en wanneer zij hun product(en) kunnen verwachten. Onverwachte kosten zit niemand op te wachten en kan ook een reden zijn waarom je klanten afhaken bij je check-out. Zorg er daarom altijd voor dat je deze kosten vermeldt op je pagina voorafgaand aan het betaalproces. Hetzelfde geldt voor de levertijd, vermeldt deze ook op je pagina zodat je klanten niet voor verassingen staan bij het afrekenen.

Afrekenen als gast

Sommige mensen vinden het vervelend als ze verplicht een account aan moeten maken voordat zij kunnen afrekenen. Het aanbieden van een optie om dit niet te hoeven doen en als gast af te rekenen, zorgt ervoor dat ook de mensen die het vervelend vinden toch hun aankoop doorzetten. Anderen hebben misschien geen moeite met het aanmaken van een account voordat zij kunnen afrekenen, maar dit vertraagt wel het bestelproces. Het hebben van deze optie is daarom zeer belangrijk. Je versnelt niet alleen je bestelproces, maar verhoogt waarschijnlijk ook je aantal verkopen.

Biedt alle mogelijke betaalmethodes aan

Als mensen bij de check-out nog afhaken, heeft dit meestal een goede reden. Het zou zonde zijn als ze hun gegevens al hebben ingevuld, maar toch nog afhaken omdat de gewenste betaalmethode niet beschikbaar is op je webshop. Door verschillende betaalmethodes aan te bieden, maak je het voor je klanten makkelijker om door te gaan met hun bestelling en voorkom je de frustratie van klanten als de favoriete methode er niet tussenstaat. Zo biedt je je klant de mogelijkheid om te betalen zoals zij willen en breng je het aantal niet afgeronde bestellingen terug.

Houd het betaalproces zo kort mogelijk

Hoe korter je betaalproces, hoe kleiner de kans is dat je klanten afhaken. Bij elke extra stap wordt die kans groter, dus zorg ervoor dat je de invoervelden zo kort mogelijk houdt en alleen dingen vraagt die noodzakelijk zijn voor de betaling. Op deze manier voorkom je dat mensen dingen meerdere keren moeten invullen, bijvoorbeeld afleveradres en factuuradres, wat frustratie kan opleveren.

Loop regelmatig je eigen betaalproces door en kijk er kritisch naar. Je zult versteld staan hoeveel verbeterpunten je vindt. Ook een mogelijkheid is om je klanten feedback te laten geven op je webshop/betaalproces, zodat je je website nog beter optimaliseert.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *