Is jouw webshop een groot succes geweest de afgelopen jaren? Dan zou je er eens over na moeten denken om met je webshop een buitenlandse markt te betreden. Dit klinkt misschien heel eng en hoog gegrepen, maar eigenlijk stelt het tegenwoordig niet meer zoveel voor. Door continue ontwikkelingen op het gebied van technologie en transport is het makkelijker dan ooit om jouw producten wereldwijd te verkopen.
Maar hoe pak je dit nou precies aan? Waar begin je überhaupt? In deze blog vertel ik je alles over hoe jij met je webshop het buitenland kunt veroveren!
Waarom naar het buitenland?
Nederland telt maar 17 miljoen inwoners. Haal je hier de voor jou oninteressante groeperingen af (bijvoorbeeld kinderen, ouderen en/of mensen die niet geïnteresseerd zijn in voetbal) dan blijft er nog veel minder over. Op een gegeven moment zal je webshop een bepaald plafond aanraken, waardoor grote jaarlijkse groei niet meer mogelijk is. Je zou kunnen kijken naar een assortimentsuitbreiding of een samenwerking met een ander bedrijf. Maar het buitenland biedt veel meer mogelijkheden.
Duitsland, bijvoorbeeld, heeft ruim 82 miljoen inwoners. Ook al zou 90% van alle inwoners voor jouw webshop oninteressant zijn, er blijven dan nog steeds 8 miljoen potentiële klanten over. En zo zijn er natuurlijk nog veel meer landen in Europa (en de rest van de wereld). Het buitenland kan dus enórme kansen bieden om verder te groeien met jouw webshop.
Begin dicht bij de deur
Maar, voordat je enthousiast wordt en álle buitenlandse markten wilt betreden, is het verstandig om eerst goed na te denken over waar je wilt beginnen. Ik raad je namelijk aan om niet direct naar de andere kant van de wereld te exporteren. Dit kan eventueel later wel, maar het is verstandig om eerst ervaring op te doen met buitenlandse markten in het algemeen. Begin eerst eens dicht bij de deur. Denk hierbij bijvoorbeeld aan België, Duitsland en Frankrijk. Dit scheelt alleen al qua transportkosten enorm.
Maak gebruik van marketplaces
Zoals ik in de intro al aangaf, is het tegenwoordig makkelijker dan ooit om jouw producten wereldwijd te verkopen. Maar wat ik hier precies mee bedoel, is de opkomst van diverse marketplaces. Maar wat zijn marketplaces?
Je bent ongetwijfeld al bekend met Bol.com en Amazon. Beide zijn dus marketplaces, waar je je kunt aanmelden en je productassortiment kunt uploaden door middel van een feed. In deze feed staat diverse informatie over jouw producten, zoals:
- EAN-code
- Producttitel
- Productomschrijving
- Prijs
Door middel van deze marketplaces is het dus erg gemakkelijk om jouw producten aan mensen in andere landen te tonen. Zo lift je mee op de naamsbekendheid en ben je geen vermogen kwijt aan marketing en promotie. Een ideale manier dus om te ‘testen’ of jouw productassortiment ook in andere landen een succes is.
Bol.com voor België
Een mooi beginpunt is onze zuiderburen: België. Een groot gedeelte van België begrijpt/spreekt namelijk Nederlands, waardoor je geen teksten hoeft te vertalen. Als je wilt kijken of je producten in de smaak vallen is Bol.com België een uitstekende marketplace om te beginnen.
Schrijf je in, upload je producten en de orders zullen vanzelf binnenkomen. Vergeet niet: voor niks gaat de zon op! Bol.com rekent namelijk een kleine commissie per verkoop. Dit varieert per productgroep. Kijk hier dus van tevoren goed naar.
Amazon voor Duitsland
Pak je het liever direct groot aan? Dan zou je er ook voor kunnen kiezen om te beginnen bij onze oosterburen: Duitsland. Hier is Amazon erg populair. Zo populair dat Amazon zelfs een marktaandeel van ruim 50% heeft! Amazon werkt net als Bol.com: schrijf je in, upload je producten en betaal een kleine commissie aan Amazon per verkoop.
Eén nadeel: je zult wel je productteksten moeten laten vertalen. Je kunt natuurlijk niet je Nederlandse informatie presenteren en er vanuit gaan dat het gaat verkopen. Niemand gaat natuurlijk een product aanschaffen waarvan ze niks vanaf weten.
Laat je teksten door een professional vertalen
Als je ervoor kiest om de Duitse markt te betreden (of welke markt dan ook naast Nederland en België) zullen je productteksten vertaald moeten worden. Hier heb je in principe de keuze uit drie verschillende opties:
- Google Translate gebruiken
- Een vriend(in)/collega/kennis laten vertalen
- Een professionele vertaler/vertaalbureau inschakelen
De meest voor de hand liggende keuze is voor veel mensen Google Translate. Hier kun je heel gemakkelijk je Nederlandse teksten in plakken en binnen no-time heb je een vertaling. Maar, dit is niet altijd de beste vertaling. Google Translate heeft namelijk de reputatie dat teksten te letterlijk vertaald worden en er niet gekeken wordt naar de context. Dit zorgt voor onlogische zinnen en verkeerde woordkeuzes. Niet de meest ideale optie dus.
Een andere optie is het laten vertalen door een vriend(in), collega of kennis. Dit is misschien niet zo snel als Google Translate, maar levert je in veel gevallen wel een betere vertaling op. Maar wat ik vaak zie, is dat er mensen gevraagd worden die wel redelijk de taal spreken en zich in het buitenland ‘wel kunnen redden’. Echter is dit niet wat je wilt. Mensen zijn namelijk zeer gevoelig voor taal en wanneer woorden of zinnen incorrect vertaald zijn creëert dit geen vertouwen. En niemand koopt bij een partij die zij niet vertrouwen.
Dan is er nog de laatste optie: een professionele vertaler of vertaalbureau inschakelen. Dit is naar mijn mening de beste keuze. Doe je dit, dan ben je verzekerd van 100% correcte vertalingen, in het juiste vakjargon en met correcte zinsopbouwen. Dit komt doordat je vaak te maken hebt met een native speaker. Iemand die is opgegroeid met de taal (zoals wij met Nederlands) en die het foutloos kan schrijven, spreken en lezen.
Succes? Laat dan je hele webshop vertalen!
Oké. Stel, je hebt gebruik gemaakt van Amazon en hebt je productteksten laten vertalen door een vertaalbureau. Je hebt erg veel orders binnengehaald en bent eigenlijk op zoek naar een manier om je winstmarge te vergroten. Eigenlijk, wil je gewoon van die commissie af. Je zou er dan voor kunnen kiezen om een ‘nieuwe’ webshop te beginnen in het betreffende land.Net als in Nederland heb je dan een webshop draaien waarbij je geen commissies hoeft te betalen en alle winst naar jou toe gaat.
Uiteindelijk is dit ook de beste manier om een buitenlandse markt te veroveren met jouw producten. Maar, je moet dan wel je gehele webshop vertalen en niet alleen je productteksten. Gelukkig kan een vertaalbureau je ook hier uitstekend bij helpen. Niet alleen kijken ze naar je (product)teksten, ze werpen ook een blik op je kleur- en mediagebruik om te kijken of dit wel past bij je doelgroep. In het begin zou je er dan nog voor kunnen kiezen om Amazon er bij naast te laten draaien, tot je webshop op volle toeren draait.
Vergeet bij een nieuwe webshop dan ook niet uit te zoeken welke betaalmethoden gebruikelijk zijn in dat land (elk land heeft zo zijn eigen voorkeur) en hoe het zit met de verzendmogelijkheden en de kosten hiervan. Ga je het transport zelf verzorgen, of schakel je een partij in. It’s up to you.
Ben jij al enthousiast geworden om een buitenlandse markt te betreden? Of stond dit al langer op je planning en ben je er nu zeker van dat je het gaat doen? Laat het me weten 🙂