Je bent een poos geleden met veel enthousiasme je webshop begonnen. Alles ziet er spik en span uit. Je vrienden en familie zijn enthousiast, maar na de live gang is het stil…..en de weken er na gebeurd er ook niet zo veel. Herkenbaar? Lees dan vooral verder, want in dit blog vertel ik je hoelang het duurt voor je webshop succesvol is en waar je rekening mee moet houden.

Waar gaat het vaak mis?

Dat het bij jou stil blijft in de eerste weken of maanden, ligt niet per se aan jou. Het is een veelvoorkomend probleem bij veel startende webshops. Het starten van een webshop is altijd snel gedaan. Je hebt binnen een paar klikken een afspraak gemaakt bij de KvK, waar je wat vragen krijgt, je inschrijfgeld betaald en vervolgens de mededeling krijgt: Gefeliciteerd je bent ondernemer. Met een KvK-nummer open je makkelijk een webshop bij een van de vele software partijen en wandel je bij elke groothandel binnen.

Vaak heb je wel een goed idee wat je wilt gaan verkopen, maar er is geen strategie bedacht over hoe ze hun klanten gaan bereiken. Met alleen een webshop online zetten en een Facebook & Instagram account openen, kom je er anno nu niet meer. Hoe makkelijk het is om te starten, hoe moeilijk is het om ook klanten te krijgen. Alleen al het creëren van een beetje naamsbekendheid, kan je al maanden kosten.

Het complete plaatje

Als (beginnende) ondernemer hebben we vaak een blinde vlek voor ons eigen bedrijf. Waar we misschien heel kritisch zijn bij andere, of je je daar nou bewust van bent of niet, zijn we dat niet bij ons zelf. De diverse webwinkel software maken het heel makkelijk om zelf een website te maken, alleen creëer je niet altijd een professionele uitstraling waar je klant wel naar op zoek bent. Wanneer iemand jouw webshop bezoekt, moeten ze in een split-seconde een keuze maken of ze wel of niet op jouw webshop blijven. Zorg er daarom ook voor dat jouw webshop er uitnodigend uitzien, zodat je daar in ieder geval geen bezoekers aan kwijt raakt.

Het starten van een webshop begint vaak met een idee. Een leuk idee, is alleen niet altijd een goed idee. Je moet je daarom afvragen of iemand er wel op zit te wachten en of het idee logisch is. Wanneer je namelijk en badjassen en auto’s verkoopt, kan het een onlogische combinatie zijn waardoor mensen afhaken. Valt het allemaal binnen een waterdicht concept? Chapeau, goed bezig.

Genoeg marges

Een ander struikelblok die veel startende webshops hebben is dat ze aan het begin vaak veel te weinig geld vragen. Met als gevolg dat je eigenlijk al verlies maakt voor je iets verdient hebt. Laat ik wel duidelijk zijn de kans dat je in het eerste jaar/anderhalf jaar verlies draait is aannemelijk, maar je hoeft niet voor de kat z’n kont te werken. Dus wanneer je je prijzen bepaalt, hou dan met de volgende punten rekening:

  • Je inkoopkosten
  • Evt kosten voor het opslaan van je artikelen
  • Verzendkosten
  • Verpakkingskosten
  • De concurrentie
  • De exclusiviteit van je producten.

Stop niet bij het bepalen van je inkoop en dat je daar een bedrag bij optelt, hou het liever iets ruimer zodat je ook wat meer over houdt.

Ken je cijfers

Een van mijn lievelingsonderdeel zijn de cijfers en statistieken. Je kunt hier zo veel van leren, alleen in de praktijk heeft niet iedereen inzicht in deze cijfers. Als je er namelijk vanuit gaat dat van de 100 bezoekers er maar 1 koopt en je wilt een x aantal bestellingen per week hebben, dan weet je ook hoeveel je wel nodig hebt om dat aantal te halen. Door je webshop te runnen en geen idee hebben wat je aan het doen bent, is achter het stuur van een auto zitten en naar Parijs rijden zonder navigatie systeem. (Mits je de weg niet kent)

Zorg voor nog meer bezoekers

Zoals ik in het voorbeeld hierboven al noemde, is soms het antwoord op waarom krijg ik geen verkopen heel makkelijk: Je krijgt niet genoeg bezoekers. Dat is iets wat heel makkelijk op te lossen is. Je moet alleen wel weten wie je klant is, je concept duidelijk hebben en weten waar je klant zich bevindt. Je bezoekers kan je namelijk kopen door middel van advertenties, maar je moet wel duidelijk hebben hoe of wat. Heb je dat niet? Of werkt je webshop niet naar behoren, dan gaan ook meer bezoekers je geen geld opleveren.Wil je nog niet investeren? Start dan met SEO om je webshop beter vindbaar te krijgen. Klik hier voor de gratis 3-daagse SEO cursus.

De ondernemer zelf

Al met al is de ondernemer een hele grote factor in het succes van een webshop. De ondernemer ontstaat alleen vaak pas na het aanmelden bij de KvK. Wanneer je weet dat het wat langer kan duren voor je webshop gaat draaien en je weet dat je er bepaalde dingen voor moet doen en je gaat dat ook doen, dan zal je veel sneller bestellingen krijgen. Helaas is er ook een groep die afwachtender is en niet durf te investeren. Een webshop is geen makkelijke manier om snel geld te verdienen, je moet er wel wat voor doen. Een groot deel van de webshop eigenaren zal dan ook stoppen omdat ze geld zorgen hebben. Vaak zijn deze geldzorgen alleen nog maar van de basis kosten, denk aan de hosting en de inkoop. Maar wanneer je niet zorgt dat je nog beter zichtbaar bent, dan gaat het vrij lang duren voor je jouw klant gaat bereiken en je meer bestellingen krijgt.

Conclusie

Conclusie op de vraag hoelang duurt het voor mijn webshop succesvol is? Hou rekening met dat je sowieso een jaar nodig hebt om de boel op poten te zetten en een goede strategie neer te zetten. De mate van succes is afhankelijk van wat jij er voor doet! Ben je bereid hard te werken en te investeren, dan kom je er wel!

Ik geef binnenkort de gratis masterclass maak van je webshop een geldmachine. Je kunt je aanmelden door hier te klikken.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *