fbpx Mrs e-commerce ...

Het belang van content op je webshop

Je hebt een prachtige webshop; alle producten zijn goed gefotografeerd en alles is duidelijk beschreven. Klaar! Laat de webshopbezoekers maar komen. Maar: hoe vinden ze jou? En waarom zouden ze naar jouw webshop komen? En wie? Wat zoeken ze precies? En hoe zoekt jouw potentiële klant?

Online gevonden worden heeft alles te maken met content. De juiste content en de juiste benadering van jouw ideale klant. Content marketing is belangrijk. Je wil zo veel mogelijk klanten naar je webshop trekken. Een groot deel zal dat doen via zoekmachines als Google, zij zijn actief op zoek naar een bepaald product. Door je webshop up to date te hebben qua SEO, zul je hoger in de zoekresultaten terechtkomen.

Bereik je ideale klant

Je kunt nog veel meer doen! Maak een goed profiel van jouw mogelijke klant. Tot hen richt je je in de communicatie. Hoe beter je dat weet, hoe meer informatie je hebt over deze ideale klant, hoe groter de kans dat je hen bereikt. Met de juiste content. Niet alleen over productinformatie, maar vooral over beleving, betrouwbaarheid en inspelen op hun wensen.

Door te luisteren naar de behoefte van je klanten, kun je hun verwachtingen goed in kaart brengen. Hiermee creëer je unieke content. Denk mee met de klant. Content marketing gaat over de bekendheid van jouw product, de betrouwbaarheid en je reputatie. Het aanbieden van waardevolle informatie.

Onderscheid je in je content

Laat zien dat jouw product uniek is, wees creatief in het bereiken van jouw klant. Dat kan op veel manieren:
• Nieuwsberichten plaatsen;
• Ontwikkelingen in de branche;
• Aankoopadviezen geven;
• Bloggen (ook anderen op jouw website laten bloggen);
• Kennis delen.

Doordat je regelmatig nieuwe content plaatst, is je website vernieuwend en geef je bezoekers een goede reden om vaker terug te komen! Stel vragen en lok interactie uit. Hierdoor leer je je doelgroep nog beter kennen. Het is dan wel van belang dat je adequaat en vrij snel reageert. Ook op minder positieve berichten.

Je vindbaarheid verbeteren

Elke content wordt door zoekmachines geïndexeerd en dat vergroot je vindbaarheid. Ik ga niet in op de technische kennis, daarvoor zijn website analytics specialisten. Ook zelf kun je met (gratis of betaalde) tools heel veel ontdekken. Met Google Alerts kun je eenvoudig meldingen instellen. Je webbouwer kan je ongetwijfeld nog meer vertellen.

Social media

Door je content via social media te delen, haal je je bezoekers ook uit deze kanalen. Door regelmatig nieuws, productinformatie, prijsvragen. Hierbij is het aantal volgers niet het belangrijkst, maar wel hun engagement. Zorg dat zij ambassadeurs worden van jouw bedrijf of merk en jouw berichten gaan delen. Doordat je een relatie opbouwt met je klanten, zijn zij eerder bereid dit te delen op social media. Ook hier zijn weer tools te gebruiken. Maak een goed social media plan: welke social media kanalen ga je inzetten en op welke manier integreer je dit binnen je webshop?

Er is veel mogelijk, dat zorgt ook vaak dat het je veel tijd kost. Het is dan ook raadzaam om dit goed uit te werken, liefst met iemand die er meer van weet. Ik wil graag met je meedenken over de content. Samen met Mrs Ecommerce kan ik jouw webshop succesvoller maken.

Jacqueline Reit is redacteur / contentontwikkelaar en eigenaar van Stoer-tekst&creatie. Met een ruime ervaring op het gebied van commerciële, educatieve, juridische en andere content, auteursmanagement en manuscriptredactie wil zij graag jouw boek, website, brochure, blog, interview of andere tekst de juiste vorm geven. Je kunt Jacqueline volgen op Facebook of haar uitnodigen op LinkedIn.

meer blog berichten